Baťův kanál v ohrožení! Zmizí z mapy kvůli průplavu Dunaj-Odra-Labe?
Foto: iDobryDen.cz
Zmizí Baťův kanál z mapy? Snad ne, věří všichni. Hrozba však existuje! Aspoň podle Spolku pro splavnění a rekreačního využití řeky Moravy, ale i Zlínského kraje, které už společně apelovaly na zpracovatele studie, aby se při trasování zamýšleného průplavu Dunaj-Odra-Labe vyhnul významné vodní cestě.
Aktuálně se počítá jen s trasováním v ose nynějšího Baťova kanálu. Studie totiž vychází z plánů ze sedmdesátých let, kdy neměl prakticky žádný význam. Ale dnes jde o fenomén, hojně turisty využívanou vodní cestu. Snad nikdo se zdravým rozumem nechce, aby jej za pár let vystřídal sto metrů široký průplav, věří v obrat Martin Němec, předseda Spolku pro splavnění a rekreační využití řeky Moravy, podle kterého zatím neexistuje alternativní řešení. Ve hře je pouze varianta úplného zrušení Baťova kanálu. Je proto třeba zavčasu zatlačit na patřičná místa, aby pak nebylo pozdě, apeluje Němec, který je zároveň majitelem historického baťovského domku na plavební komoře v Huštěnovicích. I ty by spláchla voda… Zlínský kraj bez Baťova kanálu je jako Pálava bez vína. To je nepředstavitelné, zdůraznil šéf spolku.
Studii proveditelnosti vodní cesty Dunaj-Odra-Labe za 22,3 milionu korun zpracovává sdružení tří firem pro ministerstvo dopravy. Projednávat se má v druhé polovině roku, itinerář dokončení je v roce 2018. Jak se dotkne Baťova kanálu, není zatím jasné, proto nevíme, z čeho obavy pramení. Účastníky projednávání studie jsou každopádně nejen příslušné kraje, ale také obce a města podél Baťova kanálu, reagoval překvapeně Pavel Botek, náměstek hejtmana Zlínského kraje pro dopravu.
Redakce DOBRÉHO DNE má však k dispozici jeho dopis jednomu z projektantů, ve kterém jej žádá, aby studie proveditelnosti obsahovala alternativní možnosti vedení vodního koridoru Dunaj-Odra-Labe v úseku Staré Město - Spytihněv. Bez takové alternativy považujeme studii za neúplnou, píše jménem Zlínského kraje. Velice významně vnímáme, jaký bude mít vliv trasování průplavu na Baťův kanál. Nemůžeme dopustit, abychom přišli o celou naši část kanálového úseku historické vodní cesty, pokračuje Botek. Baťův kanál je podle něj historicky cenná památka s významným rekreačním potenciálem, který za posledních deset let oživil turistický ruch v západní části Zlínského kraje. Věřím, že připravovaná studie posoudí, za jakých podmínek je možné průplav realizovat bez negativního vlivu na vzrůstající povoz na Baťově kanálu, píše Botek.
Sdružení odmítá na doporučení ministerstva dopravy cokoliv komentovat. V průběhu zpracování studie nebudeme prezentovat dílčí výsledky, u takto komplexního projektu by to bylo více než nezodpovědné, prohlásil Tomáš Neřold, mluvčí ministerstva dopravy.