Bojový turbočmelák málem zrezivěl na šrotišti. Teď je světovým unikátem Kunovic!
Foto: iDobryDen.cz
Tak to je nářez! Letecké muzeum v Kunovicích se pyšní strojem, který je jediný na světě. Když zatoužili po klasickém žlutém čmelákovi, ani ve snu je nenapadlo, že na šrotišti v Maďarsku zažijí pocity jako Indiana Jones. Domů se totiž vrátili s unikátním prototypem bitevního letounu Turbočmelák Zlin Z-37 Turbo Military.
Existence letadla byla zahalena rouškou tajemství, už to vypadalo, že jde pouze o legendu, svěřil se Martin Hrabec, vedoucí Leteckého muzea. Muzejníci přitom do země paprik a guláše jeli pro Zlin Z-37T Agro Turbo, tedy klasického práškovacího čmeláka.
Maďaři jej vykoupili v roce 2009. Jelikož pro ně ale nakonec neměli využití, skončily na vrakovišti, kde několik let chátraly. Z osmi strojů jsme původně vybrali nejzachovalejší, ale vyfotil jsem si všechny, říká Hrabec. Když pak doma procházel fotografie, nestačil se divit… Jeden turbočmelák měl atypické křídlo se dvěma zásuvkami. Jakmile jsem zjistil, co je to za unikát, o dalším víkendu jsme vyrazili zpátky rozhodnutí si jej odvézt. I přesto, že jeho stav byl zoufalý. Ani je netrklo proč, vůbec neměli tušení, co ukrývají za poklad, pokračoval Hrabec. I proto za něj Kunovičtí zaplatili jen symbolickou cenu. Hodnota Turbočmeláka je přitom nevyčíslitelná. Letadlo jsme na místě rozebrali a převezli domů v kamionu, Záchranná akce trvala pouhý týden, dodal vedoucí Leteckého muzea.
Specializovaná firma ze Starého Města letadlo během necelého roku restaurovala a navrátila mu původní podobu, včetně maskovacího nátěru. Turbočmelák je projektem Moravanu Otrokovice z poloviny 80. let. Vyráběl se na zakázku východoněmecké armády, měl shazovat pumy, odpalovat rakety. Už měl za sebou i vojenské zkoušky, po kterých však Němci zařadili zpátečku. Letadlo se tak přestříkalo do civilních barev a fungovalo jako práškovací, připomněl pohnutou historii nového exponátu muzea Hrabec. Turbočmelák působí vedle práškovacího brášky jako obr, pyšní se i silnějším motorem a větší nosností. Všechny turbočmeláci byly větší jak jeho starší verze ze šedesátých let. První vznikl v Letu Kunovice a pak byla výroba předena do otrokovického Moravanu, připomněl Hrabec.
Jeho jediný exemplář na světě byl v sobotu k vidění v Kunovicích. Součástí stále expozice se stane až během prázdnin.