Brod nechce úsporu 30 milionů vracet, ale investovat

Brod nechce úsporu 30 milionů vracet, ale investovat
Foto: ara  /  Osmkrát odklepnuto - Slavnostního poklepání základního kamene terminálu, který je ve tvaru helvétského kříže a bude vsazen do dlažby u nádražní budovy, se zúčastnil také šéf Programu švýcarsko-české spolupráce Ralph Friedländer (druhý zleva). Zahájení stavby, která se naplno rozjede až v červenci, se zúčastnily desítky obyvatel.
Uherský Brod Zprávy 10 / 06 / 2014

Osm kladívek ťuklo minulý týden ve středu do základního kamene brodského dopravního terminálu. Jedno z nich měl v ruce také šéf Programu švýcarsko-české spolupráce Ralph Friedländer, bez jehož kanceláře by plány zůstaly jen na papíře. „Jsem rád, že mohu být u začátku druhé etapy tak významné stavby,“ prohlásil Friedländer. Připomněl tím, že zahajovací etapu v podobě vybudování pěší lávky nad železnicí už mají v Brodě za sebou. V roce 2010 jí pomohly na svět peníze z Unie a Státního fondu dopravní infrastruktury.
Švýcaři podpořili spojení autobusové, vlakové a městské hromadné dopravy v Brodě bezmála 110 miliony korun. Jenomže vítěz veřejné soutěže na zhotovitele dokázal stáhnout původně předpokládané náklady o zhruba 30 milionů, takže město může už na startu stavby rozjíždět další kolo jednání. Téma je jasné - Brod chce švýcarské partnery přesvědčit, aby mohl ušetřené peníze místo návratu investovat do prvků, které se do původní rozvahy nevešly.
„Jedná se o rozšíření, která jsme nemohli zařadit do prvotního projektu buď z majetkových důvodů, anebo se do něj nevešly kvůli finančnímu rámci, který jsme potřebovali dodržet,“ vysvětluje místostarosta Jan Hrdý, který měl na slavnosti za město hlavní slovo. Starosta Patrik Kunčar u zahájení brodské stavby roku chyběl, minulé dny trávil v rámci své práce senátora v Izraeli.
Brod měl v minulých měsících potíže především s prostorem na východní straně budoucího staveniště. Výkup pozemků pro parkoviště tady blokoval nesouhlas někdejšího majitele bufetu Pod Lipami. Ten současný chce občerstvení zrušit a na jeho místě postavit komerční budovu, jejíž podoba zapadne do koncepce celého terminálu.
„Nyní nám jde o rozšíření parkovacích kapacit jak ve východní, tak na západní straně terminálu,“ přibližuje nejnovější záměr místostarosta Jan Hrdý. „Dále chceme řešit problém takzvaných velkých schodů, které jsou hlavním přístupovým koridorem pro centrum města. Jejich stav je dnes velmi neutěšený. Rádi bychom proto zařadili rekonstrukci do rozsahu prací v rámci terminálu. Jednali jsme rovněž se Správou železniční dopravní cesty, která má dnes také úsporu, konkrétně ve výši osmi milionů. Tady je ve hře bezbariérová podoba celého vlakového nádraží a ne pouze prvního nástupiště.“
I když ne všechny projekty se vejdou do uspořené částky 30 milionů a oficiální žádost Uherského Brodu ještě Švýcaři nemají na stole, radnice už míří také na vzdálenější cíle. „Aktuálně projednáváme s donorem možnost výstavby okružní křižovatky poblíž České zbrojovky a také možnost úpravy kapacity křižovatky u železničního přejezdu, kterou vnímáme jako úzké hrdlo při výjezdu a vjezdu směrem k terminálu. Projednáváme také možnost postavit pro pěší a cyklisty lávku nasměrovanou do sídliště Olšava,“ prozradil místostarosta Jan Hrdý. „Musím ale zdůraznit, že nyní jsme pouze ve fázi nezávazných projednání možností. Jde o portfolio, které nabízí město. Pokud jde o termíny, parkoviště a velké schody by mohly vzniknout do konce roku 2015, křižovatky pak do června 2016.“
Martin Scherer, zástupce Programu švýcarsko-české spolupráce, zformuloval čtyři hlavní cíle podpory brodského projektu. „Chceme napomoci bezpečnosti veřejné dopravy ve městě, chceme zvýšit počet osob, které využívají hromadnou dopravu, chceme zvýšit komfort dopravy a cestování ve vlacích a autobusech a rádi převezmeme patronát nad veřejnou dopravou v Brodě tak, aby se lidem lépe a příjemněji cestovalo,“ prohlásil.
Švýcaři na Moravu nepřinášejí finanční podporu poprvé. „V Brodě jde o druhý největší projekt v republice, který financuje naše kancelář. Tím vůbec největším byla stavba v Olomouci za zhruba 200 milionů korun. Tady jsme pomohli vybudovat prodloužení a rozšíření tramvajové trati,“ dodal Ralph Friedländer.
Více než roční stavba terminálu, její konec je naplánován na říjen 2015, by současný provoz obou nádraží neměla nijak zásadně ovlivnit. Dopravní omezení čekají pouze ulici Pod Valy, kde se na nezbytně nutnou dobu postaví semafory. Úplná uzavírka by zde neměla trvat déle než týden, veřejnost bude včas informována.
Samotné práce budou postupovat od Racioly směrem na východ a naplno se rozběhnou v červenci.

autor: JAROSLAV CHUDARA
TOPlist

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace