Brod nemůže vybírat za parkovné. Řidiči stojí na náměstí zdarma
Foto: iDobryDen.cz
Sen všech řidičů, kteří chtějí parkovat v centru a ještě k tomu zadarmo, se už několik měsíců plní v Uherském Brodě. Nutno dodat, že na úkor aktuálně největšího problému města, kterým jsou opakované potíže s dostavbou centrálního Masarykova náměstí. Radnice nemůže vybírat za parkovné, neboť náměstí je sice už funkční a denně plné lidí, ale kolaudací ještě neprošlo.
Masarykovo náměstí funguje v režimu předčasného užívání stavby a pro vedení města je nejzazším termínem jeho dokončení 30. červen. Je tak možné, že nejméně do začátku letních prázdnin zůstane parkování v centru zdarma. Do posledního července se pak má uskutečnit finanční vyúčtování.
Měsíčně přicházíme na parkovném nejméně o 100 až 120 tisíc, ušlý zisk už bude představovat na 800 tisíc korun, říká otevřeně starosta Patrik Kunčar. Kdo hledá na náměstí místo pro kratší i delší stání, ten přes den zaparkuje stěží. Občas to způsobuje dopravní chaos, ale jak úřad, tak městská policie je bezmocná. Nešťastní jsou zejména obchodníci, kterým klesly tržby, protože pokud zákazník nenajde místo k parkování, jede nakoupit jinam.
Trable s nechtěným parkováním zdarma však nejsou jediným problémem, který způsobuje ušlý zisk. Radnice počítá také penále. Za každý den nad smluvní termín dokončení náměstí, kterým byl říjen minulého roku, si město účtuje 18 tisíc korun. Částka byla určena oboustrannou smlouvou a je jisté, že tyto peníze budeme po dodavatelské firmě žádat, prohlásil místostarosta Jan Hrdý.
Náměstí je na pohled funkční, ale zdání klame. Namátkou - stále chybí například varovné pásy pro nevidomé z certifikovaného materiálu nebo obruby, které výškově oddělí komunikace pro auta a trasy pro pěší. Chybí také zpomalovací retardéry, vymezovací sloupky, úpravy vodorovného dopravního značení, …
Lidé se denně ptají, co že se na náměstí stále opravuje a předělává, kdo za to může a kolik to bude stát, pokračuje starosta Patrik Kunčar s poznámkou, že objasnění celé záležitosti by možná vydalo na román. Avšak do jednoho textu se prý výčet problémů nevejde. Kromě průtahů, vad a nedodělků způsobených realizační firmou bohužel při první kolaudaci vyplynula na povrch pochybení způsobená vadami projektu. Ukázalo se, že některá stavebně-technická řešení nejsou v souladu s platnými normami z oblasti dopravy. To je nyní nutné co nejrychleji opravit. V tomto okamžiku je prioritou dosáhnout úspěšně, a hlavně v poskytovatelem dotace nepřekročitelném termínu do 30. června 2015, řádné kolaudace celého díla. Následně bude vyhodnocena a vyčíslena míra zavinění a výše spoluúčasti konkrétních firem. Jedná se ale o tak komplikovanou věc, že pokud se nedokážeme dohodnout, bude muset celou záležitost rozseknout až soud…
Prováděcí firma, se kterou měli dosud ve městě ty nejlepší zkušenosti, podílela se například na úspěšné obnově sídliště Pod Vinohrady, s médii nekomunikuje. Vyjádření se tak redakci DOBRÉHO DNE nepodařilo do uzávěrky tohoto vydání zajistit.