Brod otevřel nový terminál. Co se starým nádražím?
Foto: MARKÉTA ŠVEHLÍKOVÁ / Příjezd parního vlaku Kocúr připomněl 133 let od příjezdu prvního vlaku do Brodu. První spoj se do města vydal 1. dubna 1883 z Kunovic.
V Uherském Brodě uzavřeli v pátek druhou ze tří etap, která má změnit místní dopravu i životní prostředí k lepšímu. Na slavnostní otevření už několik týdnů fungujícího terminálu, jenž spojuje vlakovou, autobusovou a hromadnou dopravu, totiž navazuje další maraton prací. Do prosince postupně vzniknou nová nástupiště, zmodernizují se zastávky MHD, opraví se Velké schody. V plánu je také úprava problémového železničního přejezdu naproti restaurace Družba, kterou přislíbila provést olomoucká Správa železniční dopravní cesty. Pokud jde o první etapu, tou byla stavba přístupové lávky nad terminálem.
Novým terminálem projdou ročně na tři miliony cestujících. Tuto dopravní kapacitu jsme museli doložit k žádosti o dotaci, připomíná starosta Patrik Kunčar. Celý areál je bezbariérový, což osobně považuji za velké pozitivum. Mimochodem, Uherský Brod neměl 133 let vyvýšený nástupní perón pro tělesně postižené cestující. Pro ty byl pohyb po nádraží a nástup do vlaku často téměř neřešitelný problém.
Nezodpovězenou otázkou zatím zůstává další osud opuštěného autobusového nádraží, které navazuje na terminál. Jeho nový vlastník, Slovácké strojírny Uherský Brod, se k budoucnosti volné plochy stále oficiálně nevyjádřil. Podle nepotvrzených zpráv je v záměru proměna v parkoviště.
Nadcházející třetí etapě znovu pomohou peníze z Programu švýcarsko-české spolupráce. Tendr na druhou etapu totiž dokázal snížit původní náklady za 140 na 99,7 milionu korun (švýcarský grant zaplatil 78,7 mil., pozn. autora). Část z uspořených peněz nyní pomůže především obnově Velkých schodů.