Brodské investice v ohrožení. Norové i Švýcaři se odmlčeli

Brodské investice v ohrožení. Norové i Švýcaři se odmlčeli
Foto: ilustr., web
Uherský Brod Zprávy 13 / 06 / 2013

Seznam největších brodských investic letošního roku mění podobu. Vynutily si to potíže se zahájením dvou vůbec nejočekávanějších akcí, stavby dopravního terminálu a rekonstrukce Panského domu.
Žebříček TOP 6, do kterého si vedení města zařadilo ještě instalaci výstražného protipovodňového systému na horním toku Olšavy, rekonstrukci bytového domu Větrná 1382, dokončení třetí a zahájení čtvrté etapy obnovy sídliště Pod Vinohrady a výstavbu okružní křižovatky u pivovaru, dnes stojí bez nadsázky na hliněných nohách. Panský dům, v pořadí důležitosti investice číslo 2, už na seznam nepatří. A k vyškrtnutí dopravního terminálu z letošních investic, ve městě vůbec nejsledovanějšího projektu, schází nejspíš už jen dny.
V čem je problém?
„Pokud jde o naši stranu a rekonstrukci Panského domu, jsme připraveni,“ vysvětluje Patrik Kunčar, starosta Uherského Brodu. „Nechybí nám projektová dokumentace ani stavební povolení, akce je pokrytá i rozpočtově. Jenomže stále čekáme na první krok Norských fondů, které ještě nevypsaly ani výzvu…“
Město se do rozsáhlé obnovy Panského domu nemůže pustit bez finančního zajištění. Předpokládaný objem nákladů je zhruba 52 milionů, přičemž Norské fondy mají uhradit 30 milionů korun. „Bez podpory se tady neobejdeme. Sami bychom si mohli dovolit jen minimalistickou variantu úprav a to je nemyslitelné. Znamenalo by to snad jen nejnutnější opravy střechy a klempířských prvků, možná by se zvládla ještě obnova elektroinstalace…,“ doplnil starosta.
Panský dům je sídlem městské knihovny a galerie. Významná historická stavba má nyní největší potíže se zemní vlhkostí, topením, dosluhuje také elektřina a střecha… Oprava by navíc měla zajistit i rozšíření současných prostor tak, aby tady mohla vzniknout třeba expozice města.
Radnice očekává výzvu Norských fondů až ve druhé polovině roku. Což znamená jediné - dokončení přestavby už bude záležitostí nového volebního období v letech 2014-18. „Je to velmi pravděpodobné,“ přiznal Patrik Kunčar s tím, že ovlivnit situaci nemůže ani ministerstvo kultury, s jehož úředníky zástupci města opakovaně jednali. „Ministerstvo je nám nakloněno, podporu záměru vyjádřila i ministryně Alena Hanáková. Rozhodnutí však zůstává na Norech.“
V případě dopravního terminálu, jenž má spojit autobusové a vlakové nádraží, je rozhodujícím termínem letošní červen. „Pokud do čtrnácti dnů, tedy do konce měsíce, nezískáme od Švýcarských fondů souhlas k zadávací dokumentaci, letos už s pracemi nezačneme. Vše by se muselo odsunout nejspíš na leden 2014,“ řekl Kunčar. „Bez schválené zadávací dokumentace se město nepohne kupředu, žádné výběrové řízení na dodavatele stavby vypsat nemůžeme.“
Pokud by Švýcaři dokument doručili do Brodu ještě v červnu a následně vypsaný konkurz by skončil bez odvolání neúspěšných kandidátů, stavba by mohla začít 1. října.
Na definitivní tečku však nečekají jen na radnici. Švýcarské rozhodnutí je důležité také pro ČSAD, které chystá stavbu provozní budovy. Slovácké vodovody a kanalizace pak chtějí rekonstruovat kanalizace podél silnice u budoucí stavby.
Bezbariérový dopravní terminál má stát 140 milionů korun, švýcarská strana má zaplatit 109 milionů. O zbývající částku se podělí město Uherský Brod a Správa železniční a dopravní cesty. „Stavba jako taková v žádném případě ohrožena není a nový terminál stát určitě bude. Ale s ohledem na zatím neznámý termín zahájení výstavby nelze určit ani přesný termín dokončení,“ shrnul starosta Patrik Kunčar.
Pokud by se vše uskutečnilo podle původních plánů, terminál by se otevřel v září 2014.

autor: JAROSLAV CHUDARA
TOPlist

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace