Brodský sen: velký obchvat města

Brodský sen: velký obchvat města
Foto: ilustr.  /  Obchvat by dokázal ulehčit často přetížené dopravě v Uh. Brodě.
Uherský Brod Zprávy 01 / 06 / 2012

Zatím je to spíš sen, ale nemusí trvat dlouho a brodské plány na vznik takzvaného velkého i malého obchvatu města dostanou jasné kontury. Přesněji - tentokrát nejde jen o peníze, ale o detailní přípravu, která si vyžádá dlouhé měsíce a možná i roky práce. Jako první je na tahu město, které už začalo s tvorbou nového městského plánu, jehož prostřednictvím má „zaprášené plány“ oživit. Důležitou roli sehraje také Zlínský kraj.
Kudy přesně by měl vést velký obchvat a nakolik by dokázal vyřešit dopravní problémy ve městě?
„Velkým obchvatem se označuje přeložka silnice II/490 ze směru od Luhačovic, mimo zastavěné území místní části Újezdec a Těšov, přes železniční trať a řeku Olšavu na silnici II/495,“ vysvětluje Libor Lukáš, náměstek zlínského hejtmana, který se o problém dlouhodobě zajímá. „Dále by měl pokračovat v souběhu s touto silnicí její přeložkou až na křižovatku se silnicí I/50 u benzínové stanice v lokalitě U Korečnice. Z této křižovatky by v další etapě pokračoval obchvat jižním směrem přes potok Nivnička a železniční vlečku s napojením na silnici II/490 mezi Škrlovským rybníkem a průmyslovým areálem Slováckých strojíren.“
Silnice II/490 patří dlouhodobě mezi velmi důležité dopravní tahy krajského významu. Dopravní vytíženost je tady mimořádná. Intenzita dopravy z posledního sčítání v roce 2010 vypovídá jasně - ve směru na Luhačovice i Nivnici projede denně bezmála šest tisíc aut. „Přínosy obchvatu na řešení dopravních problémů měst považuji za důležité. Dopravní specialisté musí však prokázat vztah mezi tranzitní a cílovou dopravou na silnici II/490 v Uherském Brodě a ekonomickými přínosy a náklady realizace takové stavby,“ upozornil Libor Lukáš.
Zatímco termín pro vznik velkého obchvatu dnes nedokáže nikdo ani odhadnout, radnice už zná alespoň přibližný termín pro stavbu toho malého. „V průběhu zpracování a projednávání nového územního plánu města předpokládáme, že do zhruba dvou let najdeme možnosti obchvatu ulice Horní Valy, který budou využívat nákladní vozidla,“ sdělil starosta Patrik Kunčar.
Pokud jde o velký obchvat, tedy stavbu přeložky silnice II/490, ten je součástí Generelu dopravy Zlínského kraje i Uherského Brodu. Město ve spolupráci se Zlínským krajem připravuje podklady pro tento projekt přibližně od roku 2004 ve formě vyhledávacích studií vhodného trasování, umístění v území a zanesení do územního plánovací dokumentace města a kraje.
„Komplexní příprava takto rozsáhlého záměru si však vyžaduje dlouholetou přípravu posouzení ekonomických nákladů a přínosů,“ upozorňuje náměstek hejtmana Lukáš. „Jde také o posouzení vlivů na životní prostředí EIA nebo vznik dokumentace pro územní řízení. Všechny tyto podklady budou předmětem další přípravy nezbytné pro možnou realizaci v příštích letech s pomocí prostředků evropských fondů. Osobně proto budu i nadále podporovat přípravu a realizaci tohoto infrastrukturního projektu. Cíl je jasný - vyřešit dopravní situaci Uherského Brodu a zlepšit dopravní situaci ve městě i jeho okrajových částech.“
Nyní platný územní plán Brodu schválili jeho zastupitelé v březnu 2004 a v souladu se stavebním zákonem skončí jeho platnost posledního prosince 2015. „Také proto je pro nás nový plán nyní prioritou,“ shrnul starosta Patrik Kunčar.

autor: JAROSLAV CHUDARA
TOPlist

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace