Česká letadla hledají nové zákazníky ve východní Asii

Česká letadla hledají nové zákazníky ve východní Asii
Foto: Aircraft Industires  /  L410 NG
Kunovice Zprávy 14 / 02 / 2023

Výrobce středních dopravních letadel Aircraft Industries se rozhodl, že nebude čekat se založenýma rukama až přijedou zákazníci na Slovácko. Ještě na počátku devadesátých let minulého století létaly desítky letadel L-410 takřka po celém světě, kde si vybudovaly skvělou pověst „nezničitelného“ stroje, který může létat v nejnáročnějších klimatických podmínkách a přistát dokáže i na malých letištích s nezpevněnou přistávací plochou.

Jenže po roce 1989 přestal původně dominantní východní trh existovat a orientaci na západní klientelu chyběly potřebné certifikace. Proto z kunovických hangárů velmi rychle vylétla „Čtyřistadesítka“ nové generace L-410 NG a mohlo začít dobývání světových trhů. Jenže kunovickou továrnou si mezi tím přehazovali američtí i ruští majitelé a nejvýznamnější zaměstnavatel na Slovácku spíše přežíval. A jak se zdá, konsolidace by mohla přijít až s návratem do rukou českých majitelů.

„Jestliže AERO Vodochody je „rodinným stříbrem“ českého leteckého průmyslu, tak Aircraft Industries určitě patří mezi rodinné zlato průmyslu na Moravě. V obou leteckých značkách vidíme obrovský potenciál,“ věří v úspěšnou budoucnost prezident Jiří Podpěra, prezident skupiny OMNIPOL.

Nové zákazníky se vydali kunovičtí hledat do východní Asie. V těchto dnech se slavná letadla představují na Air Show AERO India, která tak navázala na účast Aicraft Industies na INDO DEFENDCE v Jakartě, která je tradičním setkáváním vojenského i civilního sektoru, pod přímou patronací ministerstva obrany Indonésie. „Výstavy v Indonésii jsme využili k přímé prezentaci našich značek a přímými jednáními s budoucími klienty. Osobní jednání bereme jako nesmírně důležité, protože můžeme okamžitě reagovat na některé specifické požadavky, které mohou souviset s provozováním našich letadel v daném regionu. Zájemci si navíc mohli prohlédnout samotné letadlo na tamním letišti,“ hodnotil první zastávku v Jakartě Jiří Podpěra.

Z Indonésie čekal posádku L-410 NG přelet do Malajsie a už den po přistání si se zájmem prohlíželi a nakonec i vyzkoušeli moravský letoun zástupci malajsijské policie. „Také v Malajsii jsme zaznamenali pozitivní reference na naše letadlo a se zástupci tamní policie budeme pokračovat v obchodním kontaktu. Z jejich slov byl cítit velký respekt k tomu, že tak malá země jako Česká republika dokáže vyrobit sama na svém území dopravní letadlo. Sami byli překvapeni, že se tím řadíme mezi několik nejvyspělejších zemí světa, které dokáží samostatně vyvinout a vyrobit vlastní letadlo,“ připomněl významný fakt prezident OMNIPOL.

Poslední zastávkou byla další významná výstava v regionu Vietnam Defence 2022. Tam se L-410 stal součástí expozice skupiny OMNIPOL, která mimo jiné spoluvlastní také Aero Vodochody. V Hanoi ale nezaujaly jen L-410 NG a L-39 NG, ale i produkty pro obranný průmysl z dalších společností skupiny OMNIPOL, jako je ERA Pardubice a MESIT Uherské Hradiště. Živě se o ně zajímal také vietnamský ministr obrany, armádní generál Phan Van Giang.

„Celá mise byla náročná na přípravu, ale nalétané kilometry i navštívené kontinenty a ukázaly, že L-410 NG je spolehlivý letoun, který může být velmi zajímavý i pro jihovýchodní Asii. Konkrétní zájem jsme zaznamenali i o L-39 NG a další produkty z portfolia našich společností. Podobné mise jsou určitě cestou, jak dostat české výrobky i do exotických destinací,“ zhodnotil téměř dvouměsíční obchodní misi L-410 NG Jiří Podpěra.


Asijská expedice L-410 NG v datech:
Délka: 51 dní
Počet letů: 22 letů,
Nalétaná vzdálenost: 26 141 kilometrů,
Celková doba letu: 83 hodin a 2 minuty ve vzduchu,
Počet navštívených zemí: 12 zemí a 3 kontinenty

autor: Karel Výborný

Tagy článku

TOPlist