Cesta k jezerům? Autem jen pro vyvolené

Cesta k jezerům? Autem jen pro vyvolené
Foto: sal  /  Invalidní důchodec Pavel Bartoň už letos k jezerům, kde má svoji rybářskou chatku, dojezdil...
Ostrožská Nová Ves Zprávy 08 / 06 / 2016

Na jedné straně majitelé nemovitostí na Rybářském poloostrově, který leží v blízkosti chráněného zdroje pitné vody. Na druhé správce novoveských jezer, Slovácké vodárny a kanalizace Uherské Hradiště (SVAK). Ve hře snaha o změnu pravidel přístupu na čtyřech kolech k vodě, po které volají soukromníci. Prozatímní výsledek?
Poloostrov zastavěný pětašedesáti chatkami zůstává pro stejný počet řidičů dál přístupný pouze pětkrát ročně. A že by se na tom mělo něco změnit, o tom nemůže být řeč. Zkrátka, kdo svých pět jednodenních povolenek vyčerpá, autem se už ke svému majetku dostane až v novém roce. A pokud vám zdravotní stav nedovolí dostat se do chaty jinak než autem? Máte smůlu. A přesně to je případ Pavla Bartoně z Ostrožské Nové Vsi.
Silný cukrovkář, který se dnes bez berlí neobejde, už letos ryby dochytal. „Když to šlo, připevnil jsem si berli ke kolu a šlápnul do pedálů. Ale teď, kdy už na levou nohu vůbec nemůžu došlápnout, se jinak než autem do rybářské chaty nedostanu. Žádal jsem SVAK o povolení, ale marně. Odsoudili mě k vysedávání doma nebo chytání ryb v bazénku na zahradě,“ zlobí se třiapadesátiletý invalidní důchodce.
Pavel Bartoň však není v boji o uvolnění přísných pravidel sám. Společně s ním má snahu o změnu také spolek Ostrožská jezera. Cílem je získat pro jednu nemovitost celoroční výjimku pro jedno osobní auto. Na toto téma se už uskutečnilo několik jednání se správci ochranného pásma. Avšak žádné nevedlo ke konci, který by žadatele uspokojil.
Pomyslným štítem, který všechny žádosti o změnu spolehlivě odráží, je rozhodnutí vodoprávního úřadu Uherské Hradiště z června 2006. Pro území s pořadovým číslem 2, které zahrnuje těžební jezero s Rybářským poloostrovem, platí kromě zákazu občanské výstavby také zákaz vjezdu všech motorových vozidel, která k tomu nemají oprávnění. „Ale zákaz vjezdu motorovými vozidly, přičemž přídavné jméno motorovými je obzvlášť důležité, tady platil už mnohem dřív,“ vzpomíná na dětská léta Pavel Botek, starosta Ostrožské Nové Vsi. „Pokud jde o počet pěti povolení, ten je kompromisem mezi vlastníky komunikací, kterými jsou naše obec, město Uherský Ostroh a Slovácké vodárny a kanalizace, a orgány zodpovědnými za vydatnost a kvalitu vodního zdroje.“

Bez průkazu nemáte nárok
Pavel Bartoň omezení přístupu pro motoristy kvůli zajištění kvality vody nezpochybňuje. „Pravidla být musí, to je jasné. Ale aby se omezovala lidská svoboda, s tím mám velký problém. To mě rozčiluje,“ zlobí se invalida, kterého k jeho rybářské chatce vezl naposled kamarád.
Bartoň se letos na jaře rozhodl požádat SVAK o výjimku. Ke své žádosti tehdy připojil také aktuální lékařskou zprávu, je totiž v delší pracovní neschopnosti. V dubnové poště pak nalezl dopis podepsaný Lubomírem Trachtulcem, ředitelem SVAKu. Ředitel se v něm odvolává na povinnost dodržovat podmínky rozhodnutí vodoprávního úřadu z roku 2006. „Povolení k vjezdu vlastníkům pozemků vydáváme pouze ve výjimečných případech pro konkrétní odůvodněný účel, konkrétní registrační značku vozidla a konkrétní datum. Za odůvodněný účel považujeme údržbu pozemků, pokud jejich umístění a rozloha vjezd morovým vozidlem vyžaduje. Ve vašem případě vydání dlouhodobého vydání k vjezdu zamítáme,“ odcitoval Pavel Bartoň závěr dopisu.
Asi tušíte, co následovalo. Invalidní důchodce začal žádat o jednotlivá povolení k vjezdu, která brzy vyčerpal. „Takže shrnuto. Pět dnů mám vybraných a na vlastní pozemek se už legálně nedostanu. Jak je to možné? Jsem přece řádný plátce daní! Jistě, kdybych byl držitelem průkazu ZTP nebo ZTP/P, tak bych výjimku dostat mohl. Ale to je další věc, se kterou nesouhlasím. Proč bych měl s tímto průkazem okrádat stát nejrůznějšími odpustky na parkování a podobně? Jsem invalidní důchodce, který se nemůže dostat ke svému majetku pěšky nebo na kole, a proto chci jezdit autem.“
Zásadový muž však nejspíš bude muset slevit a přece jen požádat o držení průkazu pro zvlášť těžce postižené. Proč? „SVAK uděluje výjimky pouze držitelům průkazů ZTP a ZTP/P,“ odvětil ředitel vodáren Lubomír Trachtulec.
Pavel Bartoň nad touto odpovědí jen nevěřícně pokrčil rameny. „Komunistický režim jsem neměl rád, ale se situací u jezer si poradit dokázal. Dříve platilo, že na každou chatu vydával dopravní inspektorát jedno povolení. Za okno auta jste si dal kartičku s červeným pruhem a přesně určenými pravidly, co smíte a co musíte dodržovat. Dnes to vypadá, že dohoda, která kdysi vyhovovala všem, není možná,“ konstatoval.

Policii bombardují anonymy
Není třeba si nic nalhávat, samotná zákazová značka není pro řidiče žádnou bariérou. A že auta pravidelně jezdí až těsně ke břehu jezer, která patří k vůbec nejdůležitějším zásobárnám pitné vody v regionu, o tom vám v Ostrožské Nové Vsi řekne snad každý. „U chaty jsem nedávno odklízel hromadu plechovek. Jak se tam asi dostaly?“ ptá se Pavel Bartoň. A sám si odpovídá. „Neuzavřený areál není možné uhlídat, auta tady jezdí pravidelně. Loni jsem tady potkal i velký džíp, který táhl motorový člun. Každému je asi jasné, že tyto stroje do vodárenské nádrže nesmí…“
Dodržování zákazové značky mají na starosti dopravní policisté z Uherského Hradiště a také policisté z Uherského Ostrohu. Loni tady udělili celkem osmdesát pokut, letos zatím třináct. „Pokud jde o jejich výši, loni řidiči platili pokuty v řádech několika stovek,“ přibližuje Milena Šabatová, mluvčí hradišťské policie. „Ukázalo se ale, že výše pokut a opatření byla málo účinná. Letos jsme proto už přikročili k razantnějšímu opatření, pokuty se pohybují v rozmezí od 1 500 do 2 000 korun. Kontroly probíhají často a v nepravidelných intervalech. Přičemž je pravda, že všechna opatření týkající se jezer jsou na podkladě oznámení občanů.“
Pavel Bartoň tvrdí, že pokud se pravidla nezmění, jízda načerno zůstane jediným možným způsobem, jak se dostat na soukromé pozemky nebo do chat. „A jak byste se zachoval vy? Jak chcete řešit třeba zajištění pitné vody nebo likvidaci odpadků? To je chcete pálit v lese? Ochrana přírody, o které hovoří SVAK, není nic jiného než schovávání se za veřejný zájem. Podívejte se na Vranovskou přehradu, která je také zásobárnou pitné vody. Přitom tady probíhá rekreace v plném proudu, hladinu brázdí lodě na elektřinu. Denně zde také uskuteční na třicet rozborů vody. Ale u nás? Na novoveských jezerech se v tomto ohledu nic neděje,“ shrnul Pavel Bartoň.

autor: JAROSLAV CHUDARA
TOPlist

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace