Cestovní ruch zažívá těžké časy. Jak dlouho ještě?
Foto: iDobryDen.cz
Cestovní ruch dostává od koronaviru na frak! Od vyhlášení nouzového stavu zejí turistické cíle prázdnotou a jejich provozovatelé počítají ztráty. A tak nepřekvapí, že instituce z oblastí cestovního ruchu předložily Vládě ČR požadavky ve formě záchranného plánu, který má po odeznění nouzového stavu podpořit cestování a turistiku.
Jelikož byl nouzový stav prodloužený do 30. dubna, většina subjektů poskytujících služby v cestovním ruchu může s návratem k činnosti počítat až v průběhu června. Muzea, galerie a venkovní prostory zámků a hradů se však podle nového vládního plánu otevřou už 11. května. Záchranný plán jsme rozdělili do tří oblastí podle časové nutnosti a obsahuje návrhy opatření, která je nutná přijmout v jednotlivých resortech pro jeho realizaci. Prvním krokem bylo schválení a přijetí opatření řešících vztahy cestovních kanceláří a klientů v souvislosti s nemožností realizovat zakoupené zájezdy, informovala Petra Psotková, ředitelka Centrály cestovního ruchu Východní Moravy, podle které je situace na Slovácku obdobná jako ve zbytku republiky. Cestovní ruch přestal existovat vyhlášením nouzového stavu.
Zdánlivé pozitivum je podle Psotkové ve struktuře návštěvníků regionu, kteří jsou z 85 procent tuzemci. Region tak tolik nepostihne dlouhodobější uzavření hranic. To třeba Praha, která je rájem zahraničních turistů, utrpí značné ztráty.
Experti očekávají, že cestovní ruch se do starých kolejí vrátí pozvolna, v žádném případě to nepůjde ze dne na den. Mnohé subjekty aktuální situace nezvládnou a řada provozoven se už znovu neotevře. Své sehraje také výpadek příjmů u velké řady živnostníků a zaměstnanců, řada lidí bude intenzivně pracovat na znovuoživení pracovních aktivit, mnozí potenciální klienti tak své cesty pravděpodobně odloží, domnívá se Psotková.
Centrála cestovního ruchu Východní Moravy se na situaci každopádně připravuje, modifikuje marketingové aktivity a připravuje jejich nasazení na dobu, která odpovídá harmonogramům uvolnění podnikatelských a dalších činností, jak oznámila vláda. Drtivou část marketingu logicky zaměříme na domácí cestovní ruch, chceme motivovat lidi, aby poznávali svůj kraj a zažívali sounáležitost s regionem, kde žijeme. K propagaci využijeme řadu zajímavých témat, jedním z nejsilnějších je Odkaz fy Baťa pro region, s čímž souvisí i Baťův kanál. K přilákání hostů chceme využít i středověkého filozofa J. A. Komenského a samozřejmě důležitým tématem je cykloturistika ve všech podobách, zdůraznila Psotková s tím, že od června se turistům nejspíš otevřou i hrady a zámky. Vhod jim určitě přijde nová přehledná mapa, která naviguje ke čtyřicítce turisticky zajímavých hradů, zámků a jejich zřícenin na východní Moravě.