Cestující platí místo obcí!
Foto: iDobryDen.cz
S kompenzací nákladů ČSAD souhlasily pouze dvě obce z pěti, Bílovice a Mistřice
Cestující se opět bouří, hladinu adrenalinu v krvi jim zvedlo zvýšení jízdného na objížďce, která je daní za narovnávání nebezpečného silničního esíčka mezi Bílovicemi a Březolupy. A zdražení odzvoní až ukončení stavebních prací, dohoda ČSAD Uh. Hradiště s obcemi totiž ztroskotala.
Čtyři koruny denně nejsou žádné velké peníze, ale jde o princip. Když byla objížďka kvůli železničnímu mostu ve Starém Městě, taky se jízdné vrátilo na původní hladinu. Ale najednou to nejde, zlobí se Sebastian Zajíček z Kněžpole, který pravidelně jezdí za prací do Zlína.
Jenže nepřímo se sám postaral o zvýšení jízdného... ČSAD Uherské Hradiště se totiž obrátila s žádostí o třetinovou finanční spoluúčast na zvýšených nákladech jen na kvinteto obcí - Bílovice, Březolupy, Mistřice, Zlámanec a Svárov, což podle jejich představitelů není fér. A proto až na Bílovice a Mistřice všichni dohodu smetli ze stolu...
Opravdu mi přijde nespravedlivé, aby za objížďku pykalo jen pět obcí, když linka jezdí z Uh. Hradiště do Zlína. Zastupitelstvo bylo také proti, dalších pětasedmdesát tisíc korun prostě uvolnit odmítlo, říká Petr Kukla, starosta Březolup, který už čelil prvním stížnostem občanů, ale obecní pokladna není bezedná. Jako nejspravedlivější zkrátka považujeme převést třetinu nákladů na cestující, tvrdí Kukla.
Zásadně proti dohodě byli i ve Zlámanci, kde však měli i osobní důvody. Loni se opravovala silnice ve Svárově, autobus tam vůbec nejezdil, a přesto naši občané platili stejně, jako by do Svárova zajížděl. ČSAD jsem proto žádal o úlevu. A odpověď? Práce prý nepotrvají tak dlouho, aby se jim vyplatilo měnit celý jízdní řád, vysvětlil Jiří Chmela, starosta Zlámance. Jeho zastupitelé hlasovali jako jeden muž proti! A proč by na objížďku mělo doplácet jen pět obcí? souhlasí s kolegou Chmela. Když jsme zjistili, že oproti nám velké obce jsou také proti, zastupitelé se k nim přidali, pravil Vladimír Jež, starosta Svárova.
Jako osamocení vojáci v poli tak zůstali v Mistřicích a Bílovicích, kde zastupitelé byli připraveni uvolnit zhruba 50 tisíc korun na odlehčení ČSAD. Jenže podmínkou bylo, že musí souhlasit všichni, takže dohoda ztroskotala. Cestující si tak připlácejí dvě koruny za jízdu, zbytek jde na bedra dopravce a kraje, uvedl Jiří Dohnal, starosta Bílovic.
Když tři obce odmítly finanční spoluúčast, autobusového dopravce zahnaly do kouta. Neměl prý jinou možnost než zdražit jízdné. Nepopulární krok je skutečně výsledkem zamítnutí třetinové kompenzace zvýšených nákladů ze strany obcí Březolupy, Zlámanec a Svárov. Změna ceny vyplynula z jimi neakceptované nabídky způsobu financování, obdobnému jako při opravě železničního mostu ve Starém Městě, potvrdil Ivan Kallus, obchodně-dopravní náměstek generálního ředitele ČSAD Uh. Hradiště. Společnosti objížďka zvýší náklady zhruba o 450 tisíc korun. Zvýšení cen je kompromisní. Kdybychom uplatňovali běžné tarifní ceny, na některých linkách by se jízdné zvedlo až o osm korun. O úhradu zvýšených nákladů se rovnou třetinou postaral kraj, dopravce a místo obcí cestující, zdůraznil Kallus.
Starostové však vědí, jak podobným tahanicím zabránit. Ať se průběžně vytvářejí rezervy, z nichž se pak podobné situace řeší, říká svárovský Jež. Přesně tak, ať každá obec ročně přispívá třeba o dva tisíce více na výluky, to je myslím řešení, přikyvuje i březolupský Kukla. Jestli jejich nápad padne na úrodnou půdu, ukáže třeba už příští rok.