Cestující přijdou o možnost nakupovat on-line jízdenky na krajské tratě

Cestující přijdou o možnost nakupovat on-line jízdenky na krajské tratě
Foto: SAL, koláž DOBRÉHO DNE  /  Cestující vyhlíží s obavami 15. prosinec, kdy na Slovácku padne monopol ČD. Zatím to vypadá, že změny budou jen k horšímu. Potíže nastanou třeba těm, kteří byli zvyklí nakupovat jízdenky na místní tratě přes internet...
Slovácko Zprávy 13 / 11 / 2019

Na jedné straně sjednocení cen jízdného ve vlacích a autobusech, o což se postaral Zlínský kraj, na druhé ztráta komfortu na vlakových nádražích v Bojkovicích, Kunovicích a také na nástupištích v Záhorovicích, Šumicích a Újezdci u Luhačovic. Tady všude totiž Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) uzavře od 15. prosince pokladny, které si dosud pronajímaly České dráhy (ČD). Novinka si na všech místech vynutí úpravu režimu čekáren. To vše proto, že hejtmanství nezadalo do podmínek veřejné soutěže udržení současného provozu.
Co tedy cestující čeká a nemine?
Především jde o to, že od poloviny prosince padne na místních tratích monopol ČD a na dvou místních tratích, konkrétně na trasách Staré Město - Uh. Hradiště - Uh. Brod - Bylnice a Uherský Brod - Luhačovice, začnou nově jezdit soupravy společnosti Arriva vlaky. Dobrou zprávou je, že oba dopravci si začnou navzájem uznávat své jízdné. V praxi to znamená, že pokud vyrazíte například z Pitína do Otrokovic, tak sice pojedete vlaky obou společností, ale pouze s jednou jízdenkou, v tomto případě zakoupenou u Arriva vlaky. „Cestující si koupí pouze jednu jízdenku v nástupní zastávce a tu mu uznají jak České dráhy, tak v opačném případě i Arriva. Nikdo si tedy nebude muset kupovat v přestupní stanici Staré Město jízdenku od druhého dopravce,“ přibližuje Jan Holub, mluvčí Arriva vlaky.
Další novinkou je, že ve všech osobních a spěšných vlacích začne v rámci regionu, a rovněž na trati číslo 340 s cílovou stanicí v jihomoravském Veselí nad Moravou, platit takzvaný Tarif Zlínského kraje (pevná nástupní sazba je 9 korun a za každý kilometr se připočte koruna, pozn. autora).
To ale neplatí pro rychlíky a expresy ČD. „Při cestách mimo Zlínský kraj nebo ve vlacích dálkové dopravy, tedy pro rychlíky a expresy, bude jako dosud platit tarif Českých drah TR 10,“ potvrzuje Petr Šťáhlavský, mluvčí ČD. A dodává, že jednání mezi ČD a Zlínským krajem o způsobech odbavení pro jednotlivé druhy cest stále pokračují. Naděje na dohodu je zatím „padesát na padesát“, rozhodnutí má padnout do konce listopadu.
Pokud jde o regionální spoje, obavy panují především v Bojkovicích a Kunovicích, kde se společně s ukončením provozu pokladen zavede zcela revoluční systém provozu čekáren. „Budou se otevírat a uzavírat po ukončení investiční akce dálkového otevírání a zavírání z CDP Přerov, termín je do konce roku,“ sdělila Nela Friebová, mluvčí SŽDC.
Velká nepříjemnost pak čeká na cestující v Újezdci u Luhačovic, Šumicích a Záhorovicích, kde se už bude čekat na vlak jen pod přístřešky.
Dalším problémem, který může být s nástupem zimy palčivým, je fakt, že jak v Bojkovicích, tak Záhorovicích, Újezdci a Šumicích se nebude mít kdo postarat o odklízení sněhu. „Dosud platilo, že majitel naší malé stanice si na zimu smluvně zajistil službu, která odklízí sníh. Letošní zimu si po této stránce zatím nedokážu představit. Cítím problém, se kterým se lidi začnou obracet na obec. My ale odklízení sněhu zajišťovat nemůžeme. Nebo snad znáte někoho, kdo vám půjde ráno před půl pátou odmetat a otevírat čekárnu a pozdě večer si to zopakuje?“ ptá se Miroslav Andrlík, starosta Záhorovic.
Trable hrozí také při nákupu jízdenek on-line, krajské jízdenky už nebude možné koupit přes internet nebo mobilní aplikaci. V krajských spojích také nebudou platit slevové IN karty Českých drah IN 25 a IN 50. Kromě toho přestanou na místních spojích platit skupinové slevy. Potíže zcela jistě nastanou také na trasách mezi přestupními stanicemi, které od sebe dělí jen několik kilometrů.
„Třeba studenty, kteří se nahrnou v Kunovicích do Arriva vlaku, ze kterého přestoupí ve Starém Městě na rychlík ČD, nestihne průvodčí vůbec zinkasovat. Navíc je sporné a stále nejasné, jestli bude jako dosud fungovat on-line prodej jízdenek. Naprostou absurditou je pak záměr označovat vagony upozorněním, že do nich mají nastupovat jen pasažéři, kteří si lístek koupí až uvnitř,“ říká dispečer, který něco podobného za třicet let praxe na železnici nepamatuje. Avšak tento záměr se nakonec Zlínského kraje týkat nebude.
„Do vlaků Arrivy, které začneme provozovat ve Zlínském kraji, bude možné nastoupit jakýmikoliv dveřmi. V zastávkách a stanicích, ve kterých nebude pokladna pro nákup jízdenky před nástupem do vlaku, si cestující koupí jízdenku na palubě vlaku bez přirážky a mohou nastoupit libovolnými dveřmi. Žádné speciálně určené a označené vagony nebo dveře pro cestující bez jízdenky nebudou,“ potvrdil Jan Holub, mluvčí společnosti.

autor: JAROSLAV CHUDARA

Tagy článku

TOPlist