Chybí zastávky i spoje. Chystá se revoluce v MHD?

Chybí zastávky i spoje. Chystá se revoluce v MHD?
Foto: ilustr.
Uherské Hradiště Zprávy 12 / 10 / 2012

Iniciativa Za lepší MHD usiluje o změnu hromadné dopravy v Uherském Hradišti

Městská hromadná doprava v Uherském Hradišti dostává na frak. Obyvatelé volají po posílení víkendových a svátečních spojů, lepší dostupnosti i informovanosti o trasách jednotlivých linek a postrádají zastávku u vlakového nádraží. Aspoň podle iniciativy Za lepší MHD v Uh. Hradišti, Starém Městě a Kunovicích. I když s ní radnice ve všem nesouhlasí, nevylučuje, že na některé připomínky zareaguje.
„Uherské Hradiště za stejně velkými městy výrazně zaostává. Republikovým unikem je absence pouličky na vlakové nádraží a větší hustota zastávek v okrajových částech města než v centru,“ říká Jan Kolařík, duše iniciativy Za lepší MHD v souměstí, ve kterém žije zhruba 40 tisíc obyvatel. „Úplně se navíc ignoruje zažitá a léty ověřená praxe, že pouličky jezdí z jednoho konce města na druhý a v centru mají konečnou příměstské a dálkové spoje. Lidé chtějí i více víkendových a svátečních spojů, přestupní jízdenky nebo základní informační a orientační systém v podobě schémat linek a přehledných jízdních řádů,“ pokračuje ve výčtu neduhů Kolařík.
Iniciativa proto přišla s novým trasováním a rozšířením linek MHD ze sedmi na osm. „Čerstvě ještě navrhujeme propojení dvou největších sídlišť v Uherském Hradišti, tedy Štěpnic s Východem,“ doplnil Kolařík, který označil za nešťastnou i stávající štěpnickou linku. Od nemocnice po autobusové nádraží totiž není jediná zastávka. „Uherské Hradiště je jediné okresní město, kde poulička nezastavuje u nádraží Českých drah. Ale problémů je samozřejmě víc a musí se řešit. Město má však jiné priority a mylně se domnívá, že dopravu zlepší zvýšením parkovného,“ prohlásil uherskohradišťský zastupitel Antonín Seďa. „Asi tak. Na vlak se nedostanu, do nákupního centra ve Starém Městě a ke Kauflandu taky ne, a když chci navštívit kamarády na Východě, tak mě to stojí čtyřicet korun, protože musím na autobusáku přestupovat... Stačí? To nemá s městskou hromadnou dopravou nic společného,“ zhodnotil situaci čtyřiapadesátiletý Kamil Burián ze sídliště Štěpnice.
Radnice však považuje stávající systém MHD za dobře propracovaný. Do karet jí nahrávají i závěry specializované firmy, které slouží jako podklad pro novou koncepci veřejné dopravy ve Zlínském kraji. „Firma nám nedoporučila nové trasování linek ani nástupní místa, stávající systém označila za ideální. Linku na vlakové nádraží však určitě zvážíme,“ říká Zdeněk Procházka, místostarosta Uherského Hradiště. U vlakového nádraží už před lety zastávka byla, ale kvůli nulové vytíženosti spojů byla zrušena. „Za tři měsíce autobusy přepravily dohromady deset lidí, což hovoří za všechny komentáře,“ připomíná Procházka. A stejnou zkušenost má město s posílením večerních spojů o sobotách a nedělích.
Samostatnou kapitolou je podle členů Iniciativy za lepší MHD dostupnost zastávek. Obyvatelé sídliště Pod Svahy, Stará Tenice nebo Rybáren urazí při cestě na autobus více než 400 metrů, což je běžně uznávaná maximální docházková vzdálenost. Její chapadla pak nedosahují ani na nákupní centrum ve Starém Městě, sportoviště Uh. Hradiště nebo bývalá kasárna... „Pro seniory, kteří tvoří asi třetinu cestujících, nejde o malou vzdálenost,“ je přesvědčený Kolařík.
Uherskohradišťská radnice však zásadní kroky ve změně MHD nechystá. Z navrhované koncepce Zlínského kraje nicméně vyplývá, že se naopak připravují úsporná opatření v podobě zrušení souběhu příměstské a městské linky v úseku Kunovice - Uh. Hradiště. „Zase ale vnímáme, že chybí zastávka poblíž Kauflandu, s níž už počítá projekt rekonstrukce krajské silnice do Jarošova. Její termín však ještě není stanovený. Když se proto najde jiné řešení, vybudujeme zálivek dříve,“ prozradil místostarosta Procházka, který se nebrání ani posílení víkendových a svátečních spojů. Ale zatím prý marně čeká na impuls od obyvatel. „Určitě není pravda, že o víkendu doprava nefunguje, vždyť je doplňována i příměstskými spoji. Ale když přijde konkrétní podnět, budeme se jím zabývat,“ přislíbil Procházka.
Zelenou ke změnám má město i u ČSAD Uherské Hradiště. „Iniciativa určitě nabízí spoustu zajímavých věcí, ale i nereálných řešení. Každopádně jsem přesvědčený, že je zapotřebí zastávka u kasáren, Rybáren a vlakového nádraží, kde se však nejdříve musí vyřešit výjezd z ulice Stojanovy na sídliště Štěpnice. Autobus by za současné situace při odbočování najížděl do protisměru,“ uvedl Ivan Kallus, obchodně-dopravní náměstek generálního ředitele uherskohradišťského dopravce. Nevylučuje ani prodloužení linky do nákupní zóny ve Starém Městě. „Většina změn si však vyžádá zřízení zastávek, což není levná záležitost. Vždycky je to však otázka peněz, ale i vůle zastupitelstva. Když město vybuduje zastávky a vytvoří vhodné podmínky, není to pro nás problém,“ vzkázal na radnici Kallus.

autor: PETR ČECH
TOPlist

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace