Chystaný obchvat Havřic budí obavy. Odnést by to mohla škola i lidé z klidových zón
Foto: ara, koláž DOBRÉHO DNE / Předběžná trasa obchvatu Havřic budí obavy především v klidových zónách. Trasa má začít po sjezdu z hlavní silnice I/50 u havřické školy a zamířit kolem družstva a Jabloňové ulice směrem ke hvězdárně. Napojení na Prakšickou ulici může mít dvě řešení. O podobě navržené trasy, která ve své první verzi počítá dokonce se stěhováním havřické školy, se má ještě letos jednat i s obyvateli.
Navržená trasa má vést od školy a po překonání klidových zón skončit nad nebo pod hvězdárnou
Zatím je to hudba vzdálené budoucnosti, ale její ozvěna může být pořádně slyšet už letos. Uherský Brod zařadil do návrhu svého nového územního plánu obchvat Havřic, kvůli kterému by se v krajní variantě musela stěhovat i tamní základní škola. Obchvat má podle současného návrhu vést těsně kolem školy, s čímž vedení města nesouhlasí. O podobě trasy, která by Horním Valům ulehčila denně až o šest tisíc aut mířících směrem do Prakšic nebo Uherského Brodu, by se mělo debatovat na politické i veřejné scéně ještě letos. Předpokládáme, že veřejné projednání návrhu nového územního plánu se uskuteční do konce roku, potvrdil místostarosta Jan Hrdý, který má dopravu v kompetenci. A dodává: Očekáváme hlasité protesty, především ze strany obyvatel Havřic. Současná podoba obchvatu téměř jistě narazí také u obyvatel ulic Jabloňová a především lokality Nad Zámkem, která se v Brodě považuje za oázu klidu.
Co se tedy v dlouhodobém horizontu, kterým politici označují dobu deseti a více let, chystá?
Koridor směrem na Prakšice by podle současného návrhu začal na křižovatce u Základní školy v Havřicích. Odtud by vedl dál ulicí V Kútě směrem k zemědělskému družstvu, ze zadní strany by následně minul ulici Jabloňová, lokalitu Nad Zámkem a na kopci poblíž hvězdárny by skončil napojením na silnici číslo 49714 vedoucí do Prakšic. Jedná se o jedinou trasu z hlediska proveditelnosti, která je možná, domnívá se místostarosta Jan Hrdý. A za vedení města řekl, že za jediný problém navržené trasy považuje blízkost školy.
I když jde o zatím neschválený návrh, první oficiální nesouhlas je tady. Ozval se osadní výbor z Havřic, jemuž předsedá bývalý brodský starosta, senátor Patrik Kunčar. Vyzvali jsme zpracovatele, aby hledal jinou vhodnější trasu. Nedomníváme se, že ta současná je smysluplná. Už dnes vede kolem školy frekventovaná cesta, obchvat by pak budovu míjel z druhé strany. Máme obavy, že by to pro školu mohl být začátek konce, myslí si Patrik Kunčar.
Přesunout problém z dopravně přetížených Horních Valů do nového satelitu, který vznikl jako klidová oblast, považuje senátor Kunčar za velmi nešťastné. Nehledě na to, že nedaleko lokality Nad Zámkem se nachází zahrádkářská oblast Amerika a les, kam lidé chodí za odpočinkem a relaxací. Pokud tam pustíme obchvat, tak se domnívám, že půjde o velmi nešťastné řešení problému, upozornil Patrik Kunčar.
Pokud jde o financování obchvatu, to studie neřeší. Vzhledem k tomu, že se jedná o krajské silnice, tak by měl být investorem kraj ve spolupráci s brodskou radnicí.