Čmelák zůstává ve školním hangáru, muzeu chybí střecha

Čmelák zůstává ve školním hangáru, muzeu chybí střecha
Foto: sal
Kunovice Zprávy 30 / 04 / 2014

Práškovací letoun Čmelák žije! Studenti Střední školy letecké v Kunovicích vrátili lesk letadlu z roku 1963, které je majetkem Slováckého muzea v Uherském Hradišti. Kdy se ukáže veřejnosti, je však ve hvězdách. Jeho stěhování ze školního hangáru brání chybějící kryté stání v leteckém muzeu…
„Už půl roku na letadle neděláme, je připravené k převozu do muzea. Stačí „jen“ namontovat křídla, která máme zatím složená v regálech, a natáhnout plátno. Vyčkáváme na rozhodnutí muzea,“ uvedl Hynek Horňáček, ředitel školy.
Když se čmelák dostal pod ruce studentů, byl v dezolátním stavu. Měl uhnilé stupačky, postrádal  části kovové konstrukce, které zřejmě skončily na jiných letadlech, a motor byl neskutečně zaneřáděný od oleje, prachu a ptačích hnízd. „Když jsme sundali kryt, skoro jsme neviděli válce. Žebrování motoru jsme čistili celý měsíc,“ připomíná Horňáček. Studenti demontovali prakticky celé letadlo, včetně rozmetadla na hnojivo. Na draku zůstal jen motor. Jelikož škola nemá k dispozici speciální stojan, studenti jej ručně čistili přímo na stroji. „Čmeláka studenti rekonstruovali zdarma v rámci praxe. Strávili s ním celý rok. Kdyby přitom byli na praxi ve firmě, ještě si vydělají. Práce na muzejních letadlech školu samozřejmě něco stojí, ale hlavním přínosem je právě zajištěná smysluplná praxe,“ poznamenal ředitel školy. Letoun vyrobený začátkem 60. let minulého století sloužil zemědělcům ve východním Německu, měl totiž východoněmeckou imatrikulaci. „Čmeláků byly vyrobeny stovky a ještě se stále používají, třeba na Balkáně létá jeho hasicí verze. Největší výhodou letounu je, že i s velkým nákladem je schopný létat nízko nad zemí, kde je motor mimořádně výkonný. Ve výškách ale ztrácí „dech“,“ dodává Horňáček. A jestli bude kunovický čmelák provozuschopný? „To určitě ne. Lidi by to tu sice dokázali, ale pro potřeby muzea je to naprosto zbytečné a drahé. A navíc i jen na roztočení vrtule na letišti je zapotřebí získat osvědčení Úřadu pro civilní letectví a uzavřít pojistku, což není levná záležitost,“ poznamenal ředitel.
Střední škola letecká má na kontě ještě další dvě zrekonstruovaná letadla - Zlín Z-226 a L-200 Morava. Ze školy „vyletěly“ asi před čtyřmi lety, jelikož však nejsou v leteckém muzeu zastřešené, plátno už se opět rozpadá… „I proto je nutné před odvozem najít pro čmeláka kryté stání, jinak naše práce opět přijde vniveč. Na druhou stranu nám ale zabírá třetinu pracovní plochy, což začíná být  docela problém,“ posteskl si Horňáček, kterého současný nejistý osud letounu docela mrzí. „Nezbývá jen doufat, že se brzy podaří najít peníze na rekonstrukci leteckého muzea.“

autor: PETR ČECH
TOPlist

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace