Čtyřistadesítce nové generace „narazí“ plováky, první zamíří na Mauricius

Čtyřistadesítce nové generace „narazí“ plováky, první zamíří na Mauricius
Foto: Aircraft Industries  /  L 410 NG Seawader dokáže přistát na vodě i na souši.
Kunovice Zprávy 02 / 12 / 2021

Letoun L 410 NG přistane na vodě! Společnost Aircraft Industries (AI) v Kunovicích totiž zahájí vývoj plovákové verze letadla s přívlastkem Seawader. Jeho dodávku už podepsala na Dubai Airshow s firmou Air-Tec Global, hodnota kontraktu dosáhne deseti milionů amerických dolarů.

„Seawader přistane na vodě i na souši, plováky typu amfibie opatříme zatahovacím kolovým podvozkem, takže letadlo vzlétne z pozemního letiště a přistane na vodní hladině nebo letištní ranveji,“ prozradila Denisa Zapletalová, mluvčí letecké společnosti z Kunovic. S plovákovou verzí AI zaplní mezeru mezi klasickými letadly, zejména při přepravě cestujících a nákladu v zemích a regionech, kde nemají dostatečně rozvinutou síť letišť, ale nabízí množství vhodných vodních ploch. „S letounem Seawader otevíráme novou kapitolu využití L 410 NG, budeme prodávat ve zcela novém segmentu trhu. Nastartujeme obchodní kampaně v Indonésii, Filipínách, Africe, ostrovech Karibiku, Maledivách i Evropě,“ prohlásil Timur Azernyy, člen představenstva, který vedl tým AI na Dubai Airshow. Obhodní příležitosti se podle něj zkrátka rýsují po celém světě, v Evropě pak hlavně v Řecku a Skandinávii.

Jako první si Seawader koupí společnost Air-Tec Global, největší komerční provozovatel letounů L 410 na světě, které s jeho provozem počítá na Mauriciu. Zástupci společností už v Dubaji podepsali memorandum o dodávce jednoho letounu v roce 2025, hodnota zakázky dosahuje 10 milionů USD. „Získali jsme zákazníka ještě před vývojovou fází projektu, což svědčí o ekonomické návratnosti verze Seawader, ale i bodoucím potenciálu dodávek do celého světa,“ těší Tomáše Nováka, obchodního ředitele AI.

Vývoj verze L 410 NG Seawader odstartuje v Kunovicích po Novém roce. Dodavatele plováků s kolovým podvozkem největší výrobce civilních letedel v Česko plánuje soutěžit mezi několika renomovanými světovými výrobci. Dokončení certifikace předpokládá v roce 2025. „Na palubě letoun uveze sedmnáct cestujících s možností kombinace přepravy osob nebo nákladu, uplatnění najde v turistických destinacích pro rychlou přepravu návštěvníků mezi ostrovy, ale také v přepravě nákladu, sanitních letů, záchranných nebo pátracích operacích na moři,“ prozradila Zapletalová. Aktuálně službu zajišťují 30 až 40 let staré stroje DHC-3 Otter, případně jen o málo novější dvoumotorové DHC-6 Twin Ottery. „S novým a moderním letounem NG na plovácích existuje solidní obchodní příležitost při obnově stárnoucích flotil,“ je přesvědčený obchodní ředitel Tomáš Novák.

Tagy článku

TOPlist

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace