Cyklonabíječka oživí nejen elektrokolo, funguje na sluneční energii
Foto: Markéta Švehlíková / Veřejná cyklonabíječka je vedle informačního centra na Mariánském náměstí.
Obyvatelé Uherského Brodu, kteří jezdí po městě a jeho blízkém okolí na elektrokole, ale i cykloturisté už neřeší problém s nabíjením. Radnice totiž na strategickém místě vedle městského informačního centra na Mariánském náměstí instalovala veřejnou cyklonabíječku, jejíž použití je zcela zdarma.
„Dobíjecí stanice funguje na energii ze slunce, která je získávána pomocí solárního panelu v horní části venkovního mobiliáře a ukládá se do integrovaného akumulátoru. Zařízení má tudíž nulové provozní náklady, navíc je snadno dostupné pro všechny cyklisty,“ informovala Elen Sladká, mluvčí uherskobrodské radnice, s tím, že cyklonabíječku nepřetržitě monitoruje městský kamerový systém.
Novinka však neslouží výhradně cyklistům, umožňuje totiž i nabíjení mobilního telefonu nebo menšího elektrického zařízení. Cyklonabíječka je vybavena čtyřmi zásuvkami na 230 V, kompresorem, autozásuvkou 12 V a osmi USB. Její součástí jsou i čtyři stojany na kola, dva držáky na telefon, osvětlení a solární panel.
„Hlavním přínosem investice je podpora ekologické dopravy. Elektrokola jsou stále oblíbenější alternativou k automobilům, protože jsou šetrná k životnímu prostředí a přispívají ke snižování emisí. Věříme, že obyvatele nabíječka motivuje k využívání elektrokol, čímž se sníží dopravní zácpy a znečištění ovzduší ve městě,“ uvedla Sladká.
Cyklonabíječka je dobrou zprávou hlavně pro obyvatele, kteří používají elektrokola k dojíždění do práce nebo školy. Možnost rychlého dobití baterie během pracovního dne je zárukou delší a častější jízdy bez obav z vybití. „Podpora cyklistiky má rovněž pozitivní dopad na zdraví lidí. Pravidelná ježdění na kole přispívá ke zlepšení fyzické kondice a snižuje riziko civilizačních chorob. Nabíječka tak nepřímo podporuje zdravý životní styl,“ zdůraznila mluvčí.
Za zařízení podporující ekologickou dopravu radnice zaplatila 195 tisíc korun. Na Slovácku jde o první vlaštovku, u Olšavy proto věří, že se brzy přidají i okolní města a přispějí tak k rozvoji cyklistické infrastruktury.