Cyklostezka, která stála miliony, asi skončí v poli

Cyklostezka, která stála miliony, asi skončí v poli
Foto: sal  /  KONTROLNÍ JÍZDA - Bzenecký starosta Pavel Čejka si loni v říjnu nenechal ujít slavnostní otevření první části cyklostezky, která má spojit Bzenec s Veselím a Moravským Pískem. S dokončením trasy jsou ale potíže, stezka zatím končí v poli...
Bzenec, Moravský Písek, Veselí nad Moravou Zprávy 24 / 02 / 2011

Lesy ČR brání pokračování drážkou hraběte Chorinského

Cyklostezka Bezpečně do Písku, jejíž první úsek byl loni v říjnu slavnostně otevřen, bude ještě dlouho končit v poli. Kdo bude chtít pokračovat z Veselí nad Moravou dál do Moravského Písku nebo Bzence, bude muset sesednout a jet po rušné silnici I/54. Do plánů na dostavbu zatím jen 2,7 kilometru dlouhé stezky se totiž vložil staronový, ale jak se zdá, ještě dlouho nepřekonatelný protivník - Lesy ČR. Jeho zástupci mají vážné výhrady proti záměru Bzence pokračovat se stavbou v zalesněných místech, kudy v 19. století vedla parní drážka veselského hraběte Bedřicha Chorinského. Vláček tudy převážel řepu do cukrovaru v Moravském Písku. Dnes je lokalita zanedbaná, téměř neprostupná a plná náletových dřevin.
„S radnicí v Bzenci jsme na dané téma jednali už jednou, bylo to zhruba před dvěma lety. Tehdejší i dnešní názor je ale stále stejný. S bzeneckým návrhem na vedení trasy nemůžeme souhlasit, protože výrazně zasahuje do lesních porostů,“ říká Zbyněk Boublík, mluvčí Lesů ČR. „Došlo by tady k narušení celého lesního komplexu. Technické řešení trasy je podle našeho názoru možné jen mimo lesní porosty. Avšak s tím, že trasa nebude výrazně delší.“
A v tom je problém, který zatím nemá řešení. Další prodloužení znamená další prodražení a na to nemají ve Veselí, Bzenci ani Moravském Písku. První část stavby, která trvala třináct měsíců, stála za výrazného příspění dotací z Evropského fondu pro regionální rozvoj 45 milionů korun.
Přitom pokud by Lesy ČR ustoupily, náklady na úpravu zhruba 1,5 kilometru dlouhého úseku budou minimální.
„Domnívám se, že v první fázi by se nemuselo jít do žádného významného investičního budování. Stačilo by vyčistit pozemky od náletů, upravit zeminu a zpevnit ji válečkem,“ říká bzenecký starosta Pavel Čejka. „Když na to přijde, dáme dohromady i vlastní techniku a upravíme vše tak, aby mohli cykloturisté začít bez problémů projíždět. Myslím, že za měsíc nebo dva by mohlo být hotovo. Je to ale vše jen vize. Pokusíme se s Lesy ČR ještě jednat. Záleží především na jejich stanovisku. Pokud řeknou ne, bude se muset jezdit po zaužívaných polních cestách.“
Jízda po valu by navíc stezku uchránila také proti jarním povodním, což je další bzenecký argument. Tím rozhodujícím je však důraz na bezpečnost cyklistů. „V zájmu není komerce, ale požadavek, aby lidé nemuseli dál jezdit po frekventované silnici I/54, kde v minulosti došlo k několika smrtelným nehodám cyklistů,“ řekl Pavel Čejka. „Pokud by mělo dojít k souběhu stezky s rušnou silnicí, plány na její pokračování kvůli velkým finančním nárokům velmi pravděpodobně skončí.“
Pokud jde o pokračování cyklostezky směrem k Moravskému Písku, tady je variantou sjet k hrázi odlehčovacího ramena a proti proudu projet pod silnicí I/54. „Je tam propustek tři metry široký a čtyři metry vysoký. Cyklista by se tam bez rizika dostal na druhou stranu. Následně by se mohl napojit na takzvanou černou cestu,“ přiblížil starosta Veselí nad Moravou Miloš Kozumplík.
Tady ale pro změnu nesouhlasí Povodí Moravy, které nechce, aby se jezdilo po hrázi…

autor: JAROSLAV CHUDARA
TOPlist

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace