Cyklostezky brzdí výkupy pozemků

Cyklostezky brzdí výkupy pozemků
Foto: iDobryDen.cz
Břestek Zprávy 12 / 08 / 2008

Síť cyklostezek v okolí Břestku se hned tak nerozšíří. Jejich výstavbě se totiž staví do cesty spousta překážek, které radním dělají vrásky na čele. V plánu přitom mají hned tři trasy, jenže k realizaci, byť jen jediné, je stále poměrně daleko. Jako nejschůdnější se jeví cyklostezka do Buchlovic...
Trasa je jako jediná vedena výhradně po obecních pozemcích, což nepředpokládá žádné potíže s majetkovým vypořádáním. „Už brzy požádáme o vydání územního rozhodnutí. Jestli se však do výstavby pustíme, záleží i na Buchlovicích, cyklostezku musí protáhnout na svůj katastr. Useknout ji uprostřed pole je nesmysl,“ říká Jindřich Krušina, starosta Břestku. „Cyklostezku samozřejmě podporujeme, ale přípravy aktuálně uvázly na nedořešených majetkových vztazích,“ pravil Bořek Žižlavský, místostarosta Buchlovic, podle kterého kolaře čeká projížďka jedním z nejkrásnějších míst mikroregionu Buchlov - od mariánského sloupu až po kapličku v Břestku. Obce se pokusí dosáhnout na finanční injekci ze Státního fondu dopravní infrastruktury a zbytek nákladů si rozdělí podle délky cyklostezky na katastrech.
Jestliže trasa do Buchlovic má relativně zelenou, zbylé dvě - do Tupes a podél Zlechovského potoka - jsou hudbou budoucnosti... Hlavně přesunutí pěší a cyklodopravy z hlavní silnice k potoku je pro zastupitele prioritou. „Vždyť o víkendech se hustota dopravy několikanásobně zvyšuje a na silnici není zrovna bezpečno,“ vysvětluje Krušina.
Maminky s kočárky a kolaře cyklostezka odkloní u hospody na křižovatce k Zlechovskému potoku, podél něj povede asi kilometr a dále má pokračovat souběžně se silnicí na Chabaně. „Druhý úsek je však závislý na rekonstrukci vlastní silnice,“ dodává Krušina. Jenže plánovaná trasa leží vesměs na soukromých pozemcích, takže obec čeká vykupování, což nebude lehký oříšek. „Očekávám, že si řada vlastníků postaví hlavu, ale snad nakonec najdeme společné řešení,“ je optimistou břestecký starosta.
Majetkové tahanice očekává i při budování trasy do Tupes. Dalším problémem je však územní plán, který s cyklostezkou vůbec nepočítá. A změna není otázkou týdnů. „Otevřené zůstává i její vedení, ve hře je varianta po pravé i levé straně, protože v místě se mají stavět rodinné domy. Jestli všechno půjde hladce, územní plán spatří světlo světa do roku,“ doufá Krušina, který tuší i problémy s vykupováním. „Pozemky vlastní spousta lidí. A třebaže je často vůbec neudržují, při vidině zpeněžení si někteří možná stanoví neadekvátní podmínky,“ říká ze zkušeností první muž Břestku.

TOPlist