Dálnice D55 má zelenou, v akci už jsou archeologové

Dálnice D55 má zelenou, v akci už jsou archeologové
Foto: iDobryDen.cz
Babice, Staré Město Zprávy 04 / 12 / 2019

Dvacet let čekání skončilo, stavba dálnice D55, která odlehčí přetížené dopravě na Slovácku, zvedla oponu! Pracovní stroje se zakously do skrývky ornice mezi Babicemi a Starým Městem. Když se neobjeví nečekané překážky, dálnice ožije do tří let.
„Zdá se, že všichni už dobře chápou, že „křeček“ byl, je a bude pouze záminkou a obstrukcí hrstky ekologických aktivistů, jak překazit strategické investice v našem regionu. Jde vidět, že náš společný tlak se začíná vyplácen,“ uvedl slovácký senátor Ivo Valenta.
Nový osmikilometrový úsek dálnice za tři miliardy korun ulehčí dopravě nejen ve Starém Městě, ale hlavně Huštěnovicích a Babicích. Obcemi denně projede 15 tisíc vozidel, včetně 3 526 kamionů. Každých deset minut tak obec čelí čtyřiadvaceti kamionům!
„Největším problémem je po výstavbě dvou světelných přechodů hluk a smrad, který nám obtěžuje život. Nemůžeme ani otevřít okno. Zaplať pánbu, že nám před lety pod okny položili aspoň nový koberec, který zamával s otřesy. I tak ale čekáme na obchvat jako na smilování,“ svěřila se žena, jež bydlí v jednom z rodinných domů, lemujících frekventovanou silniční tepnu, která obec rozděluje na dvě poloviny.
„I když si ještě počkáme na spojení s dálnicí u Otrokovic, dokončená část lidem umožní rychlejší a pohodlnější cestu do Otrokovic, Zlína a dále na D1. Ve Starém Městě se na dálnici napojí přes velký kruhový objezd za areálem ZZN nebo před městem ve směru na Huštěnovice,“ potvrdil Josef Bazala, starosta Starého Města, který připomněl, že na dálnici se čeká dvacet let.
Silničáři získali stavební povolení už na jaře. Jenže rychlejšímu povolání stavebních strojů bránil nutný pyrotechnický průzkum. Dálnice totiž povede podél železnice, která byla za druhé světové války často terčem leteckých útoků a bombardování. Pyrotechnici prošli na 100 hektarů, našli nevybuchlý ruční granát, dělostřeleckou minu a střepiny z munice. Nejčastěji však narazili na části zemědělských strojů a běžný železný šrot.
Když mise pyrotechniků skončila, převzali štafetu stavaři, kteří zahájili zemní práce. Konkrétně skrývku ornice v části úseku mezi Babicemi a Starým Městem. Pracovní stroje zvládly rovněž úsek za železničním mostem směrem na Velehrad, kde je už vystřídali pracovníci Ústavu archeologické a památkové péče Kroměříž. Nedaleko se totiž v minulosti našly nálezy z Velké Moravy.
Záchranný archeologický průzkum však proběhne jen ve vytipovaných lokalitách, ve zbylých už nic nezabrání zahájení stavby. „Ještě na podzim předpokládáme přeložení některých inženýrských sítí a přípravu staveniště. Se zahájením prací počítáme na jaře,“ upřesnil Jan Studecký, mluvčí Ředitelství silnic a dálnic ČR. 

autor: PETR ČECH
TOPlist