Dálnice D55? Na Slovácku snad už příští rok...
Foto: iDobryDen.cz
1. srpna 2019. Stavební dělníci u hřbitova v Babicích rozjíždějí sedmou etapu výstavby dálnice D55! Léta čekání jsou u konce. Sci-fi? Realita! Aspoň podle čerstvých informací Ředitelství silnic a dálnic ČR, které už pouze dokončuje výkupy pozemků. Nevíme zda-li se této informaci můžeme však věřit. Stavba osmikilometrového úseku do Starého Města spolkne odhadem 3 miliardy korun.
Už máme v ruce územní rozhodnutí a dokumentaci pro stavební povolení, aktuálně vykupujeme potřebné pozemky. Se zahájením stavby počítáme ve druhém pololetí příštího roku, potvrdil Jan Studecký, mluvčí Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD). Jestli mám správné informace, tak devadesát procent pozemků je vykoupených. Jelikož peníze jsou připravené, tak prakticky zbývá získat jen stavební povolení. Všechno nasvědčuje, že se v příštím roce opravdu začne, ale po předchozích zkušenostech, tomu uvěřím, až se v obci stavaři objeví a kopnou do země, reagoval Aleš Richtr, starosta Huštěnovic, které společně s Babicemi nejvíce trpí přetíženou dopravou na stávající silnici I/55. Denně po ní projede 15 tisíc vozidel, včetně 3 526 kamionů. Každých deset minut tak obec čelí čtyřiadvaceti kamionům! Ještě před pár lety byl problém přejít silnici, která protíná obec na dvě poloviny. Ale výstavbou dvou přechodů se bezpečnost obyvatel výrazně zvýšila, podotkl Richtr. Největší problém je teď hluk a smrad, který nám obtěžuje život. Nemůžeme ani otevřít okno. Zaplať pánbu, že před sedmi lety nám pod okny aspoň položili nový koberec, který zamával s otřesy. I tak ale čekáme na obchvat jako na smilování, svěřila se žena, bydlící v jednom z rodinných domů, které lemují frekventovanou silniční tepnu.
Dálnici, respektive čtyřproudou silnici H55 z Olomouce do Břeclavi, naplánovali v ČSSR už v roce 1963. Jenže i po 55 letech zůstává její převážná část na papíře. Výstavbu v posledních letech blokují hlavně ekologičtí aktivisté, kteří skoro vlastním tělem bojují za každého ptáčka nebo křečka … Jejich iniciativy až znemožňují efektivní přípravu tolik očekávané stavby kapacitní komunikace, která odkloní těžkou kamionovou dopravu z měst a obcí a rovněž urychlí cestování od Přerova po Břeclav, zdůraznil Libor Lukáš, předseda Sdružení pro rozvoj dopravní infrastruktury, které také pořádá každoroční odborné konference na podporu výstavbu dálnic na Moravě. V polovině minulěho roku Sdružení také iniciovalo petiční akci za rychlou dostavbu D55. Aktuálně je shromážděno 10.700 podpisů a je možné ji ještě podepsat. Staré Město obchvaty má, dálnice už příliš moc nevyřeší. Ale je důležitá pro region a obce, kterými současná silnice prochází. Už opravdu chybí málo, aby byla stavba zahájena, je přesvědčený Josef Bazala, starosta Starého Města.
Úsek dlouhý 8,3 kilometru počítá s výstavbou dvou mimoúrovňových křižovatek u Starého Města, šestnácti mostů, opěrných zdí a samozřejmě přeložek silnic, účelových komunikací, polních cest nebo cyklostezek. Náklady se odhadují na tři miliardy korun, konečnou cifru však určí až výběrové řízení, doplnil mluvčí ŘSD. Jeho kroky s netrpělivostí sleduje i Zlínský kraj. Urychlení stavby bohužel neovlivníme, ale státní investory maximálně podporujeme, vždyť dálnice je v zájmu lepší mobility všech občanů Zlínského kraje, zdůraznila Renata Janečková, mluvčí hejtmanství. Stavba je naplánována na čtyři roky, takže jestli stavaři avizovaný termín zahájení skutečně splní, na podzim 2023 se dočkáme dálnice a lidem se konečně uleví, těší se Richtr.