Dálnice D55: Stavba je blízko, ale chybí pozemky
Foto: REPRO - DOKUMENT ŘSD
Už je to snad definitivní termín, v roce 2019, nejpozději 2020, se rozjede stavba dálnice D55, která odzvoní dopravním kolapsům v Babicích a Huštěnovicích. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) už chybí vykoupit jen 20 procent pozemků, aby požádalo o stavební povolení. Dálnice podle čerstvých odhadů spolkne 4,5 miliardy korun.
Silničáři už mají v ruce kladné stanovisko ohledně posuzování vlivů na životní prostředí i územní rozhodnutí. Ještě ale nevlastní všechny potřebné pozemky. Vykupování jde do finále, chybí dořešit asi dvacet procent listů vlastnictví, potvrdil Jan Studecký, mluvčí ŘSD, podle kterého je vyloučené, že si některý ze současných vlastníků postaví hlavu… Když se nedohodneme v zákonné lhůtě, přistoupíme k vyvlastnění. Ale to je opravdu až krajní řešení, vždy se snažíme s majiteli domluvit, zdůraznil Studecký.
Dálnice D55 odlehčí hlavně Huštěnovicím a Babicím, které stávající frekventovaná silniční tepna rozděluje na dvě části. Lidi obtěžuje nejen hluk, ale i otřesy domů. Obcemi totiž denně projede až 20 tisíc vozidel. Kapacita silnice už dávno neodpovídá nárokům na hustotu dopravy, kterou tvoří převážně tranzitní doprava. Kamiony projíždějí středem obytných částí, což místním způsobuje nemalé problémy i při vyjíždění z vedlejších na hlavní silnici, poznamenal mluvčí ŘSD.
8 310 metrů dlouhý úsek dálnice D55 začne mostem přes Kudlovický potok za hřbitovem v Babicích. Trasa dále povede kolem Huštěnovic, kde zkříží silnici do Sušic, aby se stočila jižním směrem a vtrhla do Starého Města, ve kterém projekt počítá s výstavbou dvou mimoúrovňových křižovatek. Na severu překříží silnici do Velehradu a přivaděč ji napojí na Huštěnovskou ulici, kde v místě stávající křižovatky do Starého Města vyroste nový kruhový objezd. Na jihu města se pak propojí se silnicí I/50, prozradil Studecký. Dálnice si vyžádá výstavbu 16 mostů, ať už přes potoky, cyklostezky nebo místní komunikace, a mezi Babicemi a Sušicemi ji ozdobí oboustranná protihluková stěna.
Když se výkupy pozemků příliš neprotáhnou, v příštím roce silničáři počítají se zahájením stavebního řízení. Stavební práce pak začnou nejpozději v roce 2020, závisí však na dokončení úseku Napajedla - Babice. Náklady se odhadují na 4,5 miliardy korun. Dálnice zajistí zkrácení cestovní doby, bezpečné předjíždění, bezproblémové napojení z vedlejších komunikací a připojení regionu na páteřní dálniční síť, zdůraznil Studecký.