Dobrodruzi na solární tříkolce šlapali 46 dnů

Dobrodruzi na solární tříkolce šlapali 46 dnů
Foto: archiv  /  Honza Galla (vpravo) a Karel Šebela pózují v hlavním městě Kazachstánu, kam jeli na solární tříkolce.
Uherské Hradiště Zprávy 13 / 08 / 2013

Mise splněna! Česká posádka Honza Galla, Karel Šebela dojela ve zdraví do cíle závodu solárních tříkolek The Sun Trip z francouzského Chámbery do Astany, hlavního města Kazachstánu. I když na stupně vítězů nedosáhli, za čtvrté místo v konkurenci 28 posádek zaslouží absolutorium. Za 46 dní, 10 hodin a 35 minut ujeli 7 804 kilometrů.
„I když jsme tajně toužili po medaili, konečné umístění je obrovským úspěchem. Jsme nadšeni, že jsme dojeli až do Astany. Tu a tam to totiž vypadalo dost bídně,“ svěřil se po návratu domů Honza Galla z Uherského Hradiště, který na strastiplnou cestu vyrazil s kamarádem Kamilem Šebelou ze Zlechova.
Jelikož je The Sun Trip expediční závod, na trase je nestínovala  žádná doprovodná vozidla, byli odkázáni jen sami na sebe a ležaté tříkolky AZUB, které ozdobily solární panely o výkonu 550 Wp. Soupravu o délce 5,5 metru a hmotnosti kolem 100 kilogramů dokázali rozjet až na 35 km/hod. Česká posádka tak byla ve startovním poli extrémem. „Nejsme žádní sportovci. Spíše jsme se zvedli z kanceláře a jeli si splnit sen. Vsadili jsme proto na spíše sílu Slunce než sílu nohou,“ prozradil Šebela strategii, která jim vycházela jen za sluníčka, kdy ujeli 300 kilometrů denně. Když ale bylo pod mrakem, pršelo nebo foukal silný protivítr, ujetá denní vzdálenost klesala i pod sto kilometrů.
Závod neměl přesně stanovenou trasu, jen místo startu, cíle a jediným kontrolním bodem bylo ruské město Soči na břehu Černého moře. Češi si vybrali severní cestu přes Ukrajinu a od začátku se drželi na předních příčkách. První problém přišel v Rumunsku, kde Gallu kousl pes... „Injekcí proti vzteklině jsme ztratili dva dny,“ říká Galla. A když se přidaly deště na Ukrajině, ztráta na vedoucí příčku narostla. Češi se pak znovu rozjeli, denně ujeli 200 km a udržovali si třetí místo.
Když překročili hranici Kazachstánu, museli se rozhodnout, jestli zvolí jistou severní trasu přes Uralsk, nebo o tři sta kilometrů kratší cestu na město Aktobe, která však znamenala velmi náročných 250 kilometrů po silnicích bez asfaltu v místech s minimálním osídlením, kde je zapotřebí dostatek vody i zásob aspoň na dva dny. „Touha po dalším dobrodružství zvítězila a po výrazném doplnění zásob jsme vyrazili jižní cestou. Bohužel při vyhýbání se kamionu Honza doslova zmizel v jednom z ohromných kazašských výmolů a poničil část konstrukce svého stroje. A tak jsme se museli vrátit autem do Atvrau, kde nám oprava zabrala dva dny, protože vybavení místních servisů je zkrátka bídné,“ posteskl si Šebela. Češi se tak propadli na čtvrté místo se ztrátou skoro 400 km na bronz. Když pak vyjeli po severní cestě, stáhli manko na sto kilometrů, ale jejich stíhací jízdu zastavil déšť a silný protivítr. „Přemýšleli jsme nad tím, co bychom udělali jinak. Měli jsme jinou koncepci a větší odpor vzduchu. Brali jsme to více jako výlet a měli hodně náhradních dílů, včetně motoru. A pak těch několik dní zpoždění kvůli psovi a nehodě. To se nedalo moc ovlivnit,“ poznamenal Galla.

autor: PETR ČECH
TOPlist

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace