Dohodě se Švýcary chybí podpisy

Dohodě se Švýcary chybí podpisy
Uherský Brod Zprávy 14 / 08 / 2012

Vizualizace chystaného dopravního terminálu v Uherském Brodě, který má spojit železniční a autobusové nádraží, si jen na webu DOBRÉHO DNE prohlédly tisíce lidí. Vedení města má příslib štědrého grantu za 109 milionů korun a smělé plány na otevření v září 2014. Jenomže - smlouvě mezi ministerstvem financí a zástupci Švýcarských fondů stále chybí podpisy. A začíná se hrát o čas. Pokud smlouva nebude podepsána do poloviny srpna, od Nového roku se stavět nezačne.
Co vede ministerský úřad a mecenáše k průtahům?
„Při schválení konečných návrhů projektů si obvykle švýcarská strana klade podmínky, které musí být splněny před podpisem Dohody o projektu. Tak tomu bylo i v tomto případě,“ vysvětluje Radek Ležatka z tiskového odboru ministerstva financí. „Dále bylo nutné ještě se švýcarskou stranou projednat definitivní obsah článků Dohody o projektu, která se liší pro různé typy projektů. Předpokládáme, že k podpisu dojde do konce srpna.“ Nejvýznamnější stavba ve městě za poslední dekádu má stát necelých 140 milionů, část však uhradí Správa železniční a dopravní cesty, která je vedle města druhým investorem.
„Měli jsme představu, že hned na začátku ledna začneme bourat a stavět. Našimi plány však zamíchal nový zákon o zadávání veřejných zakázek. Došlo k prodloužení lhůt na vypsání výběrových řízení na dodavatele, navíc do dnešního dne nemáme podepsanou smlouvu mezi švýcarskou stranou a ministerstvem financí o poskytnutí finančních prostředků. Předběžná smlouva tady sice je, ale není definitivní. A pokud nemáme dokument v ruce, nemůžeme postupovat dál,“ vysvětluje Patrik Kunčar, starosta Uherského Brodu.
Vedení města podle něj očekává, že k podpisu dojde nejpozději do 16. srpna. Pokud ne, termíny začátku prací se posunou směrem k létu 2013.
Proč? Uherský Brod musí podle nových pravidel absolvovat celkem šestnáct dílčích kroků k vypsání výběrového řízení. „Když jsme zkoušeli modelovou situaci, ve které by do sebe splnění všech úkolů zapadalo a veškeré termíny navazovaly, tak předpokládáme zahájení prací na 13. dubna. Pokud ne, posouváme se v termínech ještě dál,“ podotkl Kunčar.
Potíž je například v tom, že pokud se město rozhodne vypsat výběrové řízení, tak musí už měsíc předem podat oznámení o tom, co chystá. „Tento proces vše neuvěřitelně protahuje, přičemž ovlivnit to nelze,“ shrnul starosta.
Celý vývoj už tak připomíná nekonečný seriál. Aby Brod vyhověl požadavkům švýcarské strany, dodatečně navýšil počet plánovaných odstavných ploch pro jízdní kola. Zavázal se také postavit nový semafor pro autobusy mířící k terminálu. Nádraží má být po celé své ploše bezbariérové, perony čeká vyvýšení.
Jedinou stavební úpravou, kterou radnice neovlivní, je obnova centrální budovy Českých drah, kterou dopravce přislíbil zaplatit z vlastního. Tady se očekává investice za 11 milionů korun. „Cílem projektu je integrovat železniční a autobusovou dopravu na společné nástupiště s kapacitou dvanácti stání pro autobusy a jednoho pro vlakovou soupravu,“ upřesňuje Elen Sladká, mluvčí Brodu. „Před odbavovací budovou navíc vznikne klidová zóna.“
Sázka na Švýcarské fondy, které v Česku nejsou tolik známé, byla záměrná. I když Švýcaři nepatří k členským státům Unie, v Evropě pomáhají vylepšování dopravní infrastruktury, obslužnosti a zvyšování pohodlí při cestování. Město Uherský Brod navíc nemělo na výběr, odpovídající dotační titul z obvykle hojně využívaného Regionálního operačního programu chyběl. „Uvažujeme také o dotacích z Norských fondů, které jsou pro veřejnost více známé a jejichž sídlo leží rovněž mimo eurozónu. Pomoci by nám mohly při rekonstrukci Panského domu. Pokud jde o ty Švýcarské, dlouho jsme na vznik terminálu hledali dotační titul. Bez peněz zvenčí bychom se do něčeho podobného pustit nemohli,“ prohlásil už na začátku „procesu“ starosta Patrik Kunčar.

autor: JAROSLAV CHUDARA
TOPlist

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace