Formule studentů zrychluje. Dojede až do Abu Dhabi?

Formule studentů zrychluje. Dojede až do Abu Dhabi?
Foto: sal
Uherské Hradiště Zprávy 05 / 03 / 2014

Už podruhé se postaví na start závodu F1. A věří, že na druhý pokus se probojují do celostátního finále a třeba i na říjnový světový šampionát v Abu Dhabi! „To by byl splněný sen,“ mají jasno členové stáje R3 team, studenti třetího ročníku Střední školy průmyslové, hotelové a zdravotní v Uherském Hradišti, kteří se představí v šestém ročníku celosvětové vzdělávací soutěže Formule 1 ve školách.
„Nemáme velké oči, chceme si vylepšit loňské dvanácté místo, kdy jsme zůstali za finálovými branami. Ale napoprvé jsme byli ze všeho hodně vykulení, teď už nejsme zelenáči a věřím, že získané zkušenosti prodáme,“ věří Martin Varmuža, jeden ze šestičlenného týmu, který má ve znaku dravou šelmu.
Jeho úkolem je navrhnout, zkonstruovat, otestovat, vyrobit a závodit s vlastním modelem formule 1, který je poháněný CO2. „Do závodu půjdeme s úplně jiným, výrazně vylepšeným modelem. Největší inovací jsou křídla ze školní 3D tiskárny nebo speciální kolečka s logem týmu, otáčet se přitom budou jen pneumatiky. A samozřejmě jsme kladli důraz na větší aerodynamiku,“  prozradil Matěj Mik, hlavní designér týmu, který stejně jako opravdová stáj F1 lanaří sponzory, bez nichž nemá šanci na úspěch. Vždyť třeba jen výroba čtyř povinných formulí přijde odhadem na zhruba 30 tisíc korun... „Její zrod je společným dílem grafika, designéra a konstruktéra. O samotnou výrobu se nám sponzorsky postará firma Kovo Zálešák z Uherského Brodu. Aerodynamiku formule pak otestujeme ve větrném tunelu společnosti Evektor a finančně nás podporuje i Barum Continental, Zlínský kraj a město Uherské Hradiště,“ prozradil Štěpán Tomeček, který má na starosti propagaci a webové stránky týmu. Jeho členkami jsou i dvě hostesky ze zdravotní školy. „Z darů sponzorů zaplatíme i trička, plakáty a další propagační předměty,“ dodal Tomeček. R3 team má aktuálně v kase 30 tisíc korun. Mimochodem loňský nejlepší český tým vybral od sponzorů půl milionu...
A jak probíhají závody? Vyrobené monoposty se poměří na 25 metrů dlouhé trati. „Rychlost formulí se už moc neliší, rozdíl je pár setin. Nejdůležitější je startovní reakce. Když zaspíte na startu, je po nadějích. Ztrátu už nedoženete. Šest měsíců příprav tak skončí v prachu,“ říká Tomeček, který má z týmu nejlepší startovní reakci. Rekord je sedm tisícin sekundy. Ani nejrychlejší čas však nezaručí celkové prvenství. „Tým může získat maximálně 300 bodů, za vítězství v závodě je šedesát. Jinak se hodnotí třeba i prezentace, manažerství a hlavně designový návrh,“ vysvětlil Mik. První kolo se jede v dubnu v Praze, devět nejlepších se následně představí v Plzni. Do Spojených arabských emirátů poletí za západních Čech jen vítěz.
R3 team ještě plánuje výrobu maskota - šelmy, i za něj získají důležité body. Záleží však na sponzorech, přijde totiž na 20 tisíc korun. „Když postoupíme do Plzně a získáme jednu z cen, třeba za design formule nebo nejrychlejší startovní čas, budeme spokojeni,“ zní z hradišťské školní stáje F1, kterou tvoří Štěpán Tomeček, Matěj Mik, Martin Varmuža, Josef Sýkora, Petr Vašíček, Richard Bartošík a hostesky Tereza Chudíková s Klárou Manovou.

autor: PETR ČECH
TOPlist

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace