Hamé potřebuje restart

Hamé potřebuje restart
Foto: ceh  /  Martin Štrupl, nový šéf Hamé
Kunovice Zprávy 14 / 02 / 2012

Nový ředitel Hamé Martin Štrupl exkluzivně pro DOBRÝ DEN

Potravinářský gigant Hamé ohlásil s příchodem roku 2012 rošádu na postu generálního ředitele. Do křesla usedl dlouholetý šéf logistiky a distribuce Martin Štrupl, který dostal důvěru od vlastníka společnosti, islandsko-lotyšské investiční skupiny Nordic Partners. Nový šéf se hned pevně chopil otěží Hamé, připravuje rozšíření zahraničního trhu, inovaci sortimentní nabídky a taky vylepšení obrazu firmy u veřejnosti. „Hamé už není jen konzervárenská společnost z Moravy, ale moderní holdingová firma, která nabízí široký sortiment vysoce kvalitních potravin,“ zdůraznil generální ředitel v exkluzivním rozhovoru pro DOBRÝ DEN.
Kdekoho změna na ředitelském místě překvapila. Vždyť Martin Jagoš byl ve firmě léta a po odchodu Leoše Novotného v roce 2008 se vypracoval až na pozici generálního ředitele... Co stojí za změnou?
Dva důvody. Firma po roce 2010, kdy dosáhla top bodu z hlediska tržeb i ziskovosti, zažívá těžší období a potřebuje restart. A navíc se v cílech a názorech začal rozcházet s akcionáři.
Restartováním mám rozumět rozšíření „obzorů“?
Tak nějak. Zkrátka potřebujeme zapustit hluboké kořeny na nových trzích a je nutné inovovat sortiment.
Akcionáři při hledání nového generálního ředitele zvažovali, jestli sáhnout po člověku zvenku, nebo z firmy. Nakonec zvítězila druhá varianta. Ne vždy je to však správná volba...
Osobně si dovedu představit obě varianty. Kdyby přišel někdo cizí, postrádal by kontinuitu a chvíli by možná „plaval“, ale zase by měl v určitých věcech třeba větší nadhled. Ale doufám, že žádnou profesní slepotou netrpím. Ve firmě jsem devátým rokem, do konce roku jsem byl na pozici ředitele logistiky a distribuce, tedy v nejužším managementu firmy.
Co jste v nové roli udělal jako první?
Změnil jsem organizační strukturu firmy a organizační řád. Aktuálně hledáme nové lidi do managementu, ale i do nižších pozic.
Se změnou vedení se obvykle vyrojí obavy z propouštění, u Hamé tomu není jinak. Sám ostatně přiznáváte nějaké personální změny. Zachováte zaměstnanost, nebo se připravuje redukce?
Ve výrobních závodech v Česku zaměstnáváme více než dva tisíce lidí a na tom se nic nezmění. Propouštění, ale ani přibírání nových pracovních sil není otázkou dne. Primárně investujeme do technologií.
Jak zaměstnanci pocítí zásahy do organizačního řádu?
Najíždíme na řízení formou projektů a cílů, budeme vyžadovat větší odpovědnost a samostatnost, což skýtá prostor pro větší seberealizaci.
Větší odpovědnost znamená i více peněz?
Ne. Musíme v lidech probudit osobní kreativitu.
Máte v plánu i další změny?
Postupně vylepšíme firemní kulturu i komunikaci s veřejností. Je zapotřebí být otevřenější, zaměřit se na vnímání značky, aby nejen naši přímí zákazníci, ale i konečný spotřebitel Hamé vnímal jako moderního výrobce kvalitních potravin. A to nejen konzervovaných a paštik.
Velká část populace si však Hamé stále spojuje právě s konzervami a paštikami...
No právě, to chceme a musíme změnit. Vždyť Hamé je moderní holdingová firma, která nabízí široký sortiment vysoce kvalitních potravin, nejen trvanlivých, ale i chlazených.
Přejděme k obchodu. Jaký trh lze aktuálně označit za Achillovu patu Hamé?
Určitě musíme posílit pozici v Rumunsku a Maďarku, ale také na Ukrajině a Rusku.
Na Balkáně vlastníte závod v rumunském Caracalu. Neuvažujete o expanzi třeba do sousedního Bulharska?
Exportně určitě ano, ale výstavbu dalšího závodu ani celoplošnou distribuci neplánujeme. Jen čistý export.
Strategickou oblastí pro Hamé zůstává i Rusko, kde je velmi zajímavý trh. Dá se z něj „vymáčknout“ ještě víc?
To rozhodně ano. Tržní podíl v Rusku, ale i jiných zemích máme oproti Česku úplně někde jinde. Když přitom porovnám velikost trhu a kupní sílu spotřebitelů s naším tržním podílem a prodejem, je to opravdu málo. Představuju si, že do budoucna objem tržeb v Rusku ztrojnásobíme.
Kde je problém?
V prodeji. Závod v Bogoljubovu může ze dne na den trojnásobné množství klidně vyrábět.
Roli určitě hraje i „podnikavá“ konkurence, která se v Rusku vyrojila jako houby po dešti a snaží se Hamé kopírovat. Důkazem je spor s firmou Ruzkom o napodobení loga a designu...
Konkurence domácích výrobců je opravdu velká a bohužel už do jisté míry dorovnali i kvalitu. Třeba my jsme na trh jako první přišli s paštikami a hotovými jídly v hliníkových obalech, dnes je nabízí i domácí výrobce. A jelikož jsou doma, jsou v obchodní politice často agresivnější.
A opravdu se Hamé snaží kopírovat?
V některých oblastech určitě. U Rusů pak převládá patriotismus. Když si můžou vybrat srovnatelné výrobky, kupují domácí.
Jaký dopad má na firmu omezení vývozu z Ruska na Ukrajinu?
Snižuje nám zisky, ale s tím se musíme vyrovnat.
Ještě než se vrátíme domů - jak si stojíte na Slovensku, kde máte přece jen tržní podíl podstatně větší?
Stále ještě vidíme prostor pro růst, hlavně pak v oblasti kojeneckých výživ, tomato programů a chlazených výrobků. V paštikách a hotových jídlech si vedeme relativně dobře.
Ze začátku jste zmínil i rozšíření a inovaci sortimentu. Můžete být konkrétnější? Čím zákazníky překvapíte?
Máme tři hlavní priority, do kterých budeme investovat - chlazená hotová jídla, masozeleninové kojenecké výživy a tomato program. Už třeba vyvíjíme novou kvalitnější řadu kečupových omáček v novém lákavějším obalu, máme připravenou investici do nové modernější výrobní technologie chlazených hotových jídel v Kunovicích. A samozřejmě obnovíme uživatelskou příjemnost tradičních konzervárenských potravin, některá hotová jídla jednoduše uvedeme na trh v nových obalech a ve vyšší kvalitě.
Závod v Babicích zůstane stranou?
Kdepak, i v něm plánujeme vývojové investice. Provoz čeká technologická obměna.
Jelikož budete investovat i do kojeneckých výživ, cítíte v této oblasti určitý handicap?
Necítíme, jsme jedničkou na českém trhu. Ale investovali jsme nemalé peníze do výrobního závodu, který disponuje špičkovou technologií i kvalitou, a jeho potenciál není maximálně využitý. I proto se musíme zaměřit na zahraniční trhy, kde chceme posílit naše pozice v baby foodu.
Vlajkovou lodí Hamé ale stále zůstává Majka...
Samozřejmě, na tom se nic nemění. Co se týká paštik, jsme stále jedničkou na českém trhu. Prim však hrajeme i v prodeji hotových jídel.
V roce 2010 se tržby přehouply přes hranici pěti miliard korun. Už znáte čísla za uplynulý rok?
I když ještě nemáme po konsolidované uzávěrce, můžeme říct, že opět přesáhnou pět miliard korun. V porovnání s rokem 2010 však zaznamenáme pokles o jednotky procent. Nic dramatického. I zisk bude menší, ale ne kvůli nižším tržbám, nýbrž vyšším přímým nákladům. Vždyť ceny surovin, energie, nafty i transportu rapidně vzrostly. Z tohoto pohledu prožíváme nelehké období, ale nemůže a ani nechceme rozdíly promítat do cen.
Mimochodem - jak často jíte výrobky Hamé?
Vlastně každý den. Na večeři jsem měl rajčatovou omáčku, snídal jsem chlazenou paštiku a brzy začneme jíst kojenecké výživy. Čekáme totiž přírůstek do rodiny.

autor: PETR ČECH
TOPlist

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace