Hazard na přejezdu v přímém přenosu

Hazard na přejezdu v přímém přenosu
Foto: iDobryDen.cz
Těšov Zprávy 14 / 10 / 2008

Nekonečně dlouho spuštěné závory nutí řidiče riskovat

Při poslechu zprávy o nehodách na železničních přejezdech snad každého napadne: Proč tam ten blázen jel? To nemohl těch pár minut počkat? Ale víme, jak by reagoval každý z nás, kdyby stál desítky minut před blikajícím přejezdem a vlak nikde? Redaktor DOBRÉHO DNE se stal svědkem události, nad níž nezbývá než kroutit hlavou a přemýšlet, zda risk se rovná hazardu, či nikoli.

Obyvatelé Uh. Brodu a širokého okolí znají železniční přejezd v Těšově. Cesta k zemědělskému družstvu slouží i jako zkratka do Šumic. Provoz tu není nikterak hustý, přesto tady čas od času projede několik aut. Tento přejezd místní hodnotí jako mírně problémový. To, čeho jsme se však stali svědky, bylo přinejmenším zarážející. Když redaktor přijel k železničnímu přejezdu, závory byly již stažené a čekalo zde několik aut. Když se asi 15 minut nic nedělo, řidič dodávky nevydržel a mezi spuštěnými závorami prokličkoval. Asi za pět minut konečně projel vlak. Radost přítomných řidičů netrvala dlouho. Vlak sice přejel, závory však trvaly na svém. Bez přestání spuštěny! Mezitím si hazardní kličkovanou zahráli i další dva motoristé a čas běžel. Nevydržel ani starší pán v posledním autě. „Volal jsem na nádraží. Prý je to pokažené a rychlík jede za deset minut, takže to máme projet,“ zahlásil, zabouchl dveře a prodrkotal mezi závorami. Dá se tomu věřit? Nebo si pán při pohledu na našeho fotografa jen dělal alibi? Po hodině strávené u závor jsme projeli i my. „Tady žádný přednosta není a v Brodě taky ne. Nejbližší odpovědná osoba je až ve Veselí nad Moravou,“ sdělil nám ve stanici Újezdec u Luhačovic přítomný zaměstnanec Českých drah. Zeptali jsme se tedy, zda byl přejezd porouchaný. „Ano, tam byla porucha, to jsme nemohli ovlivnit,“ zmínil se drážní pracovník a odešel za svou prací. Dobře, porucha tedy byla. Ale je v pořádku nechat řidiče bez informací stát třeba i hodiny u přejezdu? Přitom onen přejezd je od nádraží jen pár minut cesty. Chtěli jsme se zeptat, jak se mají řidiči chovat, když narazí na takovou situaci, případně jakou povinnost mají dráhy. „To je obšírnější problém, který nelze vysvětlit po telefonu. Zašlete nám dotazy mailem a my se jim budem věnovat,“ sdělil DOBRÉMU DNU pracovník tiskového centra a ukončil rozhovor. Do uzávěrky tohoto čísla jsme však odpovědi neobdrželi.  Kontaktovali jsme i vedení stanice Veselí nad Moravou, ze které má být tato trať řízena. A výsledek? Kdo telefon zvedl, ten nic nevěděl, a kdo mohl vědět, ten telefon nezvedl. O zdraví nejde jen motoristům. Signalizační zařízení v Těšově notně pije krev i lidem bydlícím v těsně blízkosti tratě. „Je to otřesné. Tady to zvoní každou chvíli a že by krátce, to se říct nedá,“ sdělila paní z Těšova, která se představila jako Hanka. Problémy se snad vyřeší výměnou celé signalizační soustavy. Správa železniční dopravní cesty má totiž nové zabezpečení této tratě v investičních plánech pro nejbližší období. „Na úseku z Hradčovic do Luhačovic počítáme s instalací nejmodernějších návěstidel ještě do konce tohoto roku. Termín realizace celé trati z Veselí až do Bylnice však v současnosti neprozradíme. Jedná se o investice za stovky milionů, a jsme tak závislí na čerpání prostředků ze státních fondů,“ doplnil Jaroslav Špála ze Správy železniční dopravní cesty.

TOPlist