Hejtman Čunek: Obavy řidičů jsou nelogické a bezdůvodné
Foto: ilustr. web
I když řidiči ČSAD BUS Uherské Hradiště usedají za volant autobusů s obavami o vlastní zdraví, podle Jiřího Čunka, hejtmana Zlínského kraje, není důvod. Rebélii řidičů, kteří týden odmítali respektovat jeho nařízení o opětovném odbavování cestujících předními dveřmi, tedy placení jízdného, označil za nepříliš logickou. Současně nevyloučil, že dopravci naúčtuje penále za ušlou tržbu.
Cestování zdarma a odbavování zadními dveřmi jsme zavedli jen kvůli nemožnosti dopravců, tedy zaměstnavatelů, zajistit řidičům ochranné prostředky. Když je kraj vybavil, nastavil zpět normální režim. Obavy řidičů nejsou podle odborníků důvodné, daleko většímu riziku nákazy jsou vystaveny prodavačky v supermarketech, kolem kterých prochází stovky až tisíce platících lidí, prohlásil hejtman Jiří Čunek v exkluzivním rozhovoru pro DOBRÝ DEN.
Takže obavy řidičů považujete za zbytečné?
Podívejme se na nebezpečí racionálně. Ve Zlínském kraji máme 260 nakažených lidí a jeden člověk ve věku 75 let bohužel zemřel. V nemocnici je pouze šest pacientů, nejvíce jich zatím bylo hospitalizováno devět, všichni ostatní mají mírný průběh nemoci a léčí se doma. Ohroženou skupinou jsou především lidé nad 70 let, s obezitou, vysokým tlakem nebo ostatními přidruženými chorobami. Řidiči v hromadné dopravě mají, na rozdíl od ostatních obyvatel, pravidelné lékařské prohlídky, a do rizikové skupiny v žádném případě nepatří.
Uherskohradišťsko má však nejvíce nakažených ve Zlínském kraji, více než polovinu. A navíc jedním z epicenter je Uherský Brod, což řidiči vnímají jako riziko…
K 30. březnu, kdy se začalo k jejich nelibosti znovu vybírat jízdné, bylo ve Zlínském kraji jen 129 pozitivních případů nemoci a v autobusech průměrně jezdilo pět lidí, takže jejich postoj není příliš logický. Dnes je nakažených zhruba dvakrát více a v době, kdy všechny kraje začnou vybírat jízdné, bude jezdit průměrně dvacet a více cestujících a epidemiologové předpokládají až 14 tisíc nakažených. Nezdá se vám to nelogické. Když nejezdí nikdo a je málo
nakažených, tak nevybírat, a když jezdí hodně cestujících a je hodně nakažených, tak vybírat?
Zlínský kraj tedy nesdílí obavy, že se některý z řidičů nakazí?
Máme obavy o každého člověka, který se nakazí koronavirem. Jsou to zdravotníci, sociální pracovníci, prodavači, pošťáci i všechna ostatní povolání. Tedy i řidiči.
Sliboval jste, že řidiči dostanou ochranné štíty. Ale ještě 9. dubna je neměli… Kde se stala chyba?
Ochranné štíty pro všechny řidiče v kraji byly dopravcům připraveny k převzetí už 3. dubna. Když je nemají, je to jejich chyba. Nejen štíty, ale všechny ochranné prostředky dostali dopravci zadarmo.
Ochranné štíty jsou ale podle řidičů nepoužitelné, lesknou se, zamlžují a rosí se. Údajně jde o levné jednoduché štíty...
Štíty, které jsme dostali od státu, mají řidiči pouze pro odbavování cestujících na zastávkách. Až tragikomicky působí informace, že v nich měli řídit.
Zlínský kraj změnil pravidla odbavování jako první v zemi. Řidiči to komentovali tak, že hejtmanství nejde o zdraví řidičů, ale o peníze…
To je zvláštní. Kraj si u dopravce objednal službu, za kterou mu platí náklady a zisk. Dopravce je povinen vybavit řidiče ochrannými pomůckami, Zlínský kraj oproti tomu získává tržbu z jízdného. Kde si kraje dopravu nenajímají, ale zajišťují samy, jsou povinny se o své řidiče, tedy zaměstnance, postarat. A nutno podotknout, že v mnohých krajích už ze stejného důvodu v autobusech rovněž vybírají peníze.
Zlínský kraj je na tom tak špatně, že potřebuje peníze? Autobusy jezdí skoro prázdné, takže tržby jsou stejně minimální…
To by mohly i prodavačky v supermarketech požadovat po kraji, aby zboží bylo zadarmo, protože nechtějí vybírat peníze. Kraj se musí chovat spravedlivě. A co je spravedlivého na tom, že dopravci zaplatíme veškeré náklady plus zisk? Ostatní firmy, se kterými máme smlouvu o provedení práce, by si mohly nárokovat totéž.
Společnost ČSAD BUS Uherské Hradiště začala vybírat jízdné až s týdenním zpožděním. Naúčtuje jí Zlínský kraj nějakou pokutu, případně po ní bude vymáhat ušlou tržbu?
Věc je aktuálně v jednání.