Historický vlak rozjedou jen dotace
Foto: iDobryDen.cz
Průmyslová vlečka v Kunovicích možná po dvaceti letech znovu ožije! Jen osobní vagony, dopravující po kolejích zaměstnance od kunovické zastávky až do Letu, vystřídá historický vláček, který v blízkosti leteckého muzea, štěrkových jezer, lužních lesů a řeky Moravy povozí turisty. Plány na obnovu vlečky spřádá město, alfou a omegou jsou však finance a dohoda s majitelem železnice - Aircraft Industries.
Hlavně nechceme, aby se koleje staly jen nostalgickou vzpomínkou leťáků. I proto jsme iniciovali jednání s majitelem. Jenže přesně v okamžiku, kdy jsme se pozvolna rozjeli, se změnil jeho majoritní vlastník a vše uvízlo na mrtvém bodě, říká Ivana Majíčková, místostarostka Kunovic.
V hlavě se jí už rýsují konkrétní obrysy možného využití vlečky. Ideální představou je Slovácká mašinka, která propojí Baťův kanál, soutok řeky Moravy, Olšavy a Kunovský les, který je moc krásným vycházkovým místem, ale je odlehlý, takže jej využívá jen málo lidí, prozradila místostarostka. Vláček by určitě využili i pacienti novoveských lázní, pro které je Kunovský les rovněž doslova stvořený. Klubem českých turistů je totiž hodnocen jako nenáročná trať, vhodná právě pro lidi s problémy pohybového ústrojí či důchodce. A historický vláček-dřeváček? Už jsme jednali s některými nadšenci a příznivci této dopravy, máme příslib jeho zapůjčení, reaguje místostarostka.
O turistické zatraktivnění oblasti má zájem i výrobce letadel Aircraft Industries (AI), jen čeká na návrh města. Když bude projekt zajímavý, přínosem pro region a zároveň zviditelní i Let, jsme připraveni se na něm i podílet. Musí být prostě účelný a přinést něco oběma stranám, uvedla Ilona Plšková, generální ředitelka společnosti AI, která vlečku udržuje v provozuschopném stavu. Revize by však byla nutná, vždyť se už léta nepoužívá, připomíná Plšková.
Poslední zaměstnanci Letu se po kolejích vozili před revolucí v roce 1989, pak už zarůstaly travou. Pamatuju si, bylo to bezvadné, prostě romantika. Kača nás však nevozila jen do práce a z práce, ale jezdila častěji a vždy zadarmo, zavzpomínal Vojtěch Johaník, jedna ze stálic letecké továrny.
Jestli se znovu sveze, je především otázkou financí. Jestli Kunovičtí nedosáhnou na dotaci, zůstane projekt jen na papíře. Máme zatím jiné priority, revitalizace Panského dvora, opravy škol a dětské hřiště jsou prostě přednější. Až pak můžeme řešit volnočasové aktivity, říká na rovinu Majíčková.