Hradiště připravuje vlastní MHD, zvýší počet zastávek a změní trasování linek
Foto: ČSADUH / Uherské Hradiště od 1. ledna 2024 spustí novou MHD.
Uherské Hradiště si „přivlastní“ MHD! Obyvatele Kunovic a Starého Města k dopravě využijí už výhradně linkové spoje. Radnice na levém břehu řeky Moravy už rozjela potřebné kroky, dokončila trasování nových linek MHD, jejich intervaly a postupně rozšiřuje síť autobusových zastávek.
Uherské Hradiště tak připravuje revoluci, která původně měla zasáhnout i sousední Staré Město a Kunovice. Aspoň podle strategického dokumentu Koncepce veřejné doravy, který spatřil světlo světa před čtyřmi lety. Jenže čas ukázal, že neřešila mnohé aspekty samotné realizace, ať už provozně-dopravní, ekonomické nebo organizační. „Koncepce skutečně slibovala velkou revoluci v MHD na území všech tří měst, rozpracování vize však ukázalo na její nereálnost s ohledem na vysoké finanční náklady. A proto MHD vyřešíme pouze na území našeho města s tím, že vazby na sousedy a jejich obslužnost pokryje linková doprava,“ prohlásil Jaroslav Zatloukal, místostarosta Uherského Hradiště.
Ve Starém Městě žádná panika nezavládla, MHD už totiž na pravý břeh řeky Moravy od 1. ledna nejezdí. „Je to úplně zbytečné, poulička stejně jezdila většinou prázdná. Na zastávkách ve městě totiž denně zastavuje čtyřicet linkových spojů, takže kroky Uherského Hradiště nijak nepocítíme. Zrušením MHD jsme naopak ještě ušetřili, na Integrovanou dopravu Zlínského kraje totiž doplácíme výrazně méně,“ reagoval Kamil Psotka, starosta Starého Města. „Poulička je v Hradiště důležitá, na sídliště Východ, k nemocnici, ale i do místních částí linkové spoje nejezdí. U nás je navíc národním sportem kolo,“ dodal Psotka. „Jde o relativně čerstvou zprávu, s Uherským Hradištěm jsme ještě nejednali, ale věříme v zachování linky Sady, Vésky, Míkovice, Kunovice, která je pro nás důležitá. O zbytek se postará příměstská doprava,“ prohlásil Pavel Vardan, starosta Kunovic.
V Uherském Hradišti se drží harmonogramu jednotlivých kroků, které nastínil akční plán. Klíčem k novému MHD jsou návrhy linkového vedení, nových zastávek a intervaly autobusových linek. „Aktuálně jsme dokončili trasování linek a připravili další nezbytné věci jako umístění zastávek, nový provozní model a integraci městské hromadné dopravy do krajské veřejné dopravy. Dnes už víme, že počet stávajících a nyní budovaných zastávek zdaleka nepostačí, což přinese další náklady. Výsledkem však bude MHD s vysokou přidanou hodnotou ve srovnání se současnýmstavem,“ je přesvědčený Zatloukal.
MHD dnes zajišťuje ČSAD Uherské Hradiště. To se však může od ledna 2024 změnit. Jelikož linky ročně najedou více než 300 tisíc kilometrů, radnice musí podle nařízení Evropské unie vypsat výběrové řízení na dopravce. „Jelikož spustíme zcela nový provozní koncept veřejné dopravy s nesnadno odhadnutelnými tržbami, je žádoucí, aby soutěž probíhala podle zákona o zadávání veřejných zakázek. S vítězem pak uzavřeme smlouvu o veřejné službě,“ vysvětlil místostarosta.