Inspektorát práce: Stížnosti zaměstnanců Albertu nejsou výjimečné
Foto: ilustr., sal
Stížnosti zaměstnanců prodejen Albert ve Zlínském kraji nejsou podle Státního úřadu inspekce práce výjimečné. Za poslední dva roky jich podali jedenáct, většinou kritizují neposkytování příplatků za práci přesčas, ale často poukazují i na nedostatky ve vedení evidence docházky, přestávky v práci nebo neshody s vedoucím, potvrdila Miluše Trefancová z tiskového oddělení ministerstva práce a sociálních věcí, pod které inspektoráty práce spadají.
Je pravda, že se několik zaměstnanců Albertu ve Starém Městě obrátilo na inspektora v Uherském Hradišti? Co je k návštěvě přimělo?
Ano, přišli 30. dubna. Chtěli znát možnosti ukončení pracovního poměru a dále požadovali informace o poskytování přestávek v práci a jakým způsobem lze změnit obsah pracovní smlouvy. Podnět ke kontrole ale nepodali, chtěli jen znát, jak je problematika upravena v právních předpisech.
Albert má prý spadeno na původní zaměstnance Intersparu, kteří mají osmapůlhodinové pracovní doby a vyšší mzdy. Když odmítnou snížení úvazku na šest hodin, stávají se údajně terčem šikany, což je v rozporu se zákoníkem práce. Jak se lidé mohou bránit?
Kratší pracovní dobu je možné sjednat jen po oboustranné dohodě. Jakmile ji zaměstnanec odmítne uzavřít, zaměstnavatel jej nemůže donutit. Ohledně nevhodného chování nadřízených je možné se obrátit na odborovou organizaci nebo vedení společnosti Ahold podat stížnost na výkon práv a povinností vyplývajících z pracovněprávních vztahů, kterou se zaměstnavatel musí ze zákona zabývat. Poslední instancí je pak oblastní inspektorát práce.
Jak často se inspektoři ve Zlínském kraji zabývají podněty od zaměstnavatelů společnosti Ahold?
Jelikož jde o velkého zaměstnavatele s množstvím provozoven, je ze strany zaměstnanců podáváno relativně hodně podnětů - od roku 2013 jich bylo podáno 11 a provedli jsme deset kontrol. Stížnosti se většinou týkají neposkytování příplatků za práci přesčas, což se ale kontrolou zpravidla nepotvrdí, protože zaměstnanci mají zkrácenou pracovní dobu a až 40 hodin týdně se za přesčas nepovažuje. Dalším častým bodem stížností jsou nedostatky ve vedení evidence docházky, přestávky v práci a neshody s vedoucím.