„Je to kamera, nebo atrapa? Raději přibrzdím…“
Foto: ilustr. web
Města a obce chtějí mít spěchající řidiče pod kontrolou. Tabulí, které oznamují momentální rychlost, a také připojených kamer je stále víc. I když v řadě případů nejde o funkční přístroje, svoji úlohu dokáží splnit dokonale. Nikdo a nikde si totiž nemůže být jistý, jestli na něj vzhlíží skutečná kamera, nebo její atrapa. Proto jen málokdo udrží nohu na plynu.
Co se s naměřenými daty děje a kdo je spravuje, vysvětluje Milena Šabatová, mluvčí Policie ČR v Uherském Hradišti.
Pokud se starosta rozhodne pro pořízení kamerového systému, musí k tomu mít také souhlas policie? Co všechno - krok po kroku - musí s policií dojednat?
Ano, pro zavedení kamerového systému ke zvýšení bezpečnosti silničního provozu, v tomto případě kvůli snížení rychlosti projíždějících vozů, je nutný souhlas policie. Pokud jde o Územní odbor Uherské Hradiště, ten má se všemi městskými policiemi v okrese uzavřené koordinační dohody, jejichž předmětem je právě měření rychlosti. Na základě žádosti, na které musí být přesně uvedeno místo, kde mají zájem města o obce měřit, se policie vyjádří do tří pracovních dnů.
Mezi starosty se rozšiřuje názor, že nejlepší prevencí je umístění a pravidelné přemísťování kamer na tajná místa. Řidiči tedy nevědí, kdy a kde jsou monitorováni. Mohou si radnice takové úpravy dovolit?
Mohou, avšak opět pouze se souhlasem policie.
Jak se tam, kde už kamerový systém funguje, nakládá s nasbíranými daty?
Zařízení spravují obecní policie, které také nakládají s naměřenými daty. Poté oznamují jednotlivé případy správnímu orgánu.
Kolik kamerových systémů funguje v Uherském Hradišti?
Co se týče kamerového systému na měření rychlosti, tak v největším městě Slovácka je na pěti místech se stacionárním zařízením. K dispozici je také mobilní technika. V dalších obcích regionu se vše řeší mobilní technikou.
Musí být veřejná plocha, která je snímána kamerovým systémem, nějak označena?
Pokud jde o dohled nad bezpečností silničního provozu, tak ne.