Kamiony nezmizely, obcím se ale po otevření dálnice dýchá lépe

Kamiony nezmizely, obcím se ale po otevření dálnice dýchá lépe
Foto: Soňa Ličková  /  Dálnice podle starostů přinesla kýžený efekt, využívají ji však hlavně kamiony ve směru od Uherského Hradiště.
Slovácko Zprávy 27 / 01 / 2025

Už přesně měsíc slouží motoristům dálnice D55. I když spousta kamionů stále jezdí skrz Babice, Huštěnovice a další souběžné obce, podle starostů intenzita dopravy klesla. Úplně se však obyvatelům uleví až v roce 2029, kdy je v plánu zprovoznění navazujícího úseku dálnice z Babic do Napajedel.

„Dálnice přinesla kýžený efekt. I když obcí stále ještě jezdí tranzitní doprava, situace se určitě zklidnila. Přejít cestu je pro obyvatele jednodušší,“ uvedla Martin Horňáková, starostka Babic, podle které výrazná změna přišla po Novém roce, kdy se pracovní režim vrátil do starých kolejí. „I v ranní a odpolední špičce kamionů ubylo, hlavně však dálnici využívají ve směru od Uherského Hradiště. V opačném směru podstatně méně, těžko říct proč. Ani osobní auta tolik na dálnici nenajíždějí,“ tvrdí starostka. „Přiznám se, že jsem měl trošku obavy, jak moc dálnice dopravu v obcích ovlivní, ale jde to vidět. Kamionů i osobních vozidel jezdí méně, těžko odhadovat, ale řekl bych tak o dvacet procent,“ potvrdil i Aleš Richtr, starosta Huštěnovic.

Ředitelství silnic a dálnic ČR 21,4 kilometru dálnice D55 z Babic do Moravského Písku otevřelo 19. prosince. Jako vyložený magnet na řidiče ale nepůsobí. „Když jsem jel do Mikulova, vzal jsem to přes dálnici až do Bzence, ale moc aut nepotkal. Dálnice je docela prázdná, není to žádná D1, jezdí se pěkně,“ svěřil se Richtr. „Jezdit po dálnici se mi nevyplatí, v práci jsem i tak za patnáct minut,“ potvrdil Kamil Pokorný ze Starého Města, který pracuje v Otrokovicích. A dálnici se cíleně často vyhýbají i kamiony. „Když jedu do práce, napočítám jich v souběžném úseku patnáct až dvacet,“ všiml si Pokorný.

A tak se trošku naplňují obavy obyvatel Babic, kteří ještě před zprovozněním dálnice D 55 sepsali petici, ve které požadovali zpoplatnění stávající silnice, protínající obce. Petice čítala 103 podpisů. „Lidé se obávali, že kamiony nic nepřinutí využívat dálnici. Ale realita naštěstí není tak dramatická,“ poznamenala Horňáková.

Starostka s iniciátory petice přesto o problému jednala s hejtmanem Zlínského kraje a zástupci ŘSD. Výsledek? Zpoplatnění je v kompetenci ministerstva dopravy, které je ochotné jej případně zavést až po kompletním dokončení stokilometrové dálnice D55 z Olomouce do Břeclavi. „Jelikož kamiony platí mýtné podle ujetých kilometrů, šetří kolikrát peníze bez ohledu na čas strávený za volantem,“ pokrčila rameny starostka.

Tagy článku

TOPlist