Kanály z gumy? Proč ne

Kanály z gumy? Proč ne
Foto: ceh  /  Novinka, která se bude testovat u Jarošova
Uherské Hradiště Zprávy 01 / 06 / 2011

Litinovým kanálovým mřížím a vpustím asi zvoní umíráček. Silničáři ve Zlínském kraji totiž začínají testovat náhražky z pryžového granulátu, které zpracováním ojetých pneumatik vyrábí uherskobrodská společnost. Jejich výhodou je menší hlučnost při přejíždění automobilů a nulové riziko krádeží.
Kanálové mříže a vpusti jsou zejména v obcích běžnou součástí komunikací. „Jenže pod koly aut vydávají nepříjemný hluk a občas se stávaly terčem útoků zlodějů, kteří se je snažili zpeněžit ve sběrných surovinách. Mříže z pryžového granulátu negativa odbourají,“ je přesvědčený Bronislav Malý, ředitel Ředitelství silnic Zlínského kraje (ŘSZK). První pryžové mříže si koupila i Správa a údržba silnic Slovácka. „Jejich vlastnosti otestujeme na frekventovaném průtahu Jarošovem. Když se osvědčí, není vyloučené, že koupíme další, jakmile se objeví potřeba nějakou starší vyměnit,“ potvrdil Rostislav Buchtík, ředitel SÚS Slovácka.
Novinka je z dílny uherskobrodské firmy RPG Recycling, která na kanálové poklopy a vpustě z recyklovaných pneumatik získala potřebné atesty. Pryžové výrobky jsou tudíž použitelné pro státní a krajské silnice. „Zásadní je rozměrová kompatibilita a možnost osadit pryžovou mříž do stávajícího litinového rámu,“ zdůraznil Malý. „Když se pryžové vpustě osvědčí, doporučíme je projektantům, kteří pro nás připravují dokumentaci pro rekonstrukce silnic.“ A silničářům se podle něj nabízí i další využití pryžového granulátu - do asfaltových směsí na finální vrstvu vozovky. „Asfaltovým kobercům zajistí větší odolnost proti vyjíždění kolejí a menší hlučnost,“ doplnil Malý. Cenové rozdíly mezi litinovými a pryžovými výrobky jsou podle něj minimální.
„Velkou předností pryžových mříží je tichost v provozu. Jsou tudíž vhodné i do nemocnic nebo obytných zón. A samozřejmá je odolnost vůči mrazu a solím na cestách,“ uvedl Petr Sadovský, ředitel brodské společnosti, která patří do skupiny Kovosteel.
Technologii drcení ojetých pneumatik a výroby pryžového granulátu zkoušel jako první už v roce 1985 Výzkumný ústav gumárenské a plastikářské technologie ve Zlíně.

autor: PETR ČECH
TOPlist

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace