Katastrofální start Pouličky, zpoždění a bloudící řidiči. Radnice apeluje na trpělivost

Katastrofální start Pouličky, zpoždění a bloudící řidiči. Radnice apeluje na trpělivost
Foto: Jan Pášma  /  Start MHD sice přinesl radnicí slibované častější spoje, hustější síť linek i zastávek, ale o komfortu cestující zajím jen sní.
Uherské Hradiště Zprávy 11 / 02 / 2025

Silné porodní bolesti provázejí novou MHD v Uherském Hradišti, která zatím dostává od cestujících co proto… Linky nabírají zpoždění, řidiči neznají trasu, jezdí staré autobusy místo slibovaných moderních a nejostřejší kritiku vyvolávají nové zastávky vybudované na sídlištích. Radnice reagovala omluvou a vyzvou k trpělivosti.

„Všechno je ušité rychlou jehlou, bohužel. Copak si řidiči dopředu nemohli město projet a trasy se naučit, nebavíme se o Praze… Ale možná stačilo síť pouliček tak nenafukovat, podle mě je zbytečně předimenzovaná,“ reagoval jeden z cestujících.

Start MHD sice přinesl radnicí slibované častější spoje, hustější síť linek i zastávek, ale o komfortu cestující zajím jen sní. Sociální sítě zasypaly stovky stížností. Spoje totiž nabírají zpoždění, řidiči neznají trasy a ještě dočasně vypadl odbavovací systém. „Katastrofa, příšerné,“ komentoval pondělí ranní špičku i Jan Kolařík, nezávislý konzultant pro dopravu, který se na vzniku nového systému MHD podílel od samého začátku. „Od čtvrté hodiny ranní zhruba do deváté desáté dopoledne to byl chaos. Z dispečerského systému jsem vypozoroval, že jeden vůz nevyjel vůbec, dva s půlhodinovým zpožděním, jeden se čtvrthodinovým. A když ze 13 nasazených autobusů čtvrtina vypadne ze systému, tak je to problém. Moc mne to mrzí, zřejmě se stalo něco u dopravce,“ popsal Kolařík.

Vlna kritiky se vzedmula v pondělí ráno. „Dopravce zasáhla chřipková epidemie, operativně tak řešil personální problémy, protože někteří řidiči ze zdravotních důvodů nenastoupili plánované pondělní směny. A ještě se navíc objevily technické problémy v podobě nefunkčnosti odbavovacího zařízení. Některé spoje tak vůbec nevyjely a další se zpozdily, za což se cestujícím omlouváme,“ potvrdil Jan Pášma, mluvčí uherskohradišťské radnice. Situace se podle něj ale postupně zlepšila. „Už po desáté hodině fungovaly všechny spoje a úterý se obešlo bez mimořádných provozních událostí. Zpoždění se v dalších dnech pohybovala v řádu jednotek minut, což souvisí hlavně s dopravní zátěží ve městě, ale také s pomalejším odbavováním cestujících, kteří si zatím nezvykli nastupovat zadními dveřmi,“ dodal mluvčí.

Zdržení je však rovněž dílem samotných řidičů, kteří neznají mapu. „Řidiči jsou i z jiných koutů republiky, Uherské Hradiště ještě neznají tak dokonale. Prosíme tedy cestující o trpělivost. Všichni dopravci v Česku bojují s nedostatkem řidičů. Kdo má zájem, může se přihlásit, dopravce rád naplní potřebné kapacity z místních zdrojů,“ vyzývá Pášma.

Městem zatím jezdí starší červené autobusy s nápisem Znojmo, nikoliv avizované nové moderní klimatizované vozy značky Mercedes a MAN. Kdy se objeví v ulicích? „I když jsou už několik měsíců objednány, přesný termín neznáme. Podle posledních informací nejpozději v květnu,“ odpověděl Pášma.

Radnice už předem avizovala, že provoz podrobí důkladnému monitoringu a spolu se zpětnou vazbou od dopravce i cestujících vyhodnotí případné změny. A podle všeho určitě přijdou. Řidiči se totiž shodují, že hlavně v dopravních špičkách není reálné jízdní řád dodržet. „Vyhodnocování dat a jejich aplikace do praxe budou probíhat stále a průběžně, na relevantní vzorek je však příliš brzy, potřebujeme týdny až měsíce. Nezaznamenali jsme výraznější systémové nedostatky, pouze provozní mimořádnosti. K úpravám pravděpodobně dojde v časech špičky, například kolem začátku a konce školního vyučování nebo střídání směn u velkých zaměstnavatelů. Případné rušení nebo přidávání celých linek však vyžaduje výrazně hlubší analýzu založenou na tvrdých datech za mnohem delší provozní období,“ prohlásil Pášma.

Ostrá kritika padá na adresu narychlo zbudovaných zastávek na sídlištích, kde zabraly parkovací místa. Nejhlasitější jsou obyvatelé Jarošova a Východu. „Už tak nemáme kde zaparkovat, a ještě o další místa přijdeme! Nástupní ostrůvky jsou navíc postavené hned vedle nově zrekonstruovaných zastávek se zálivem, to nevymyslíš,“ kroutí hlavou Tomáš Kopřiva. „Nové, prozatím provizorní zastávky někde skutečně byly postavené na úkor parkovacích stání nebo míst, kde však řidiči stávali v rozporu s pravidly silničního provozu. Jiné řešení ale nebylo možné s ohledem na bezpečnost a prostorové možnosti. Kde to šlo, zrušená místa jsme alespoň částečně kompenzovali, třeba přesunech kontejnerových stání nebo mobiliáře,“ uvedl Pášma, podle kterého osud zastávek závisí na jejich využívání cestujícími. „Jakmile provoz MHD vyhodnotíme, změníme je v trvalé zastávky nebo přesune jinam, čímž obnovíme původní funkci zabraných míst,“ vzkázal obyvatelům sídlišť mluvčí.

„Rozjezd nové MHD je vždy velká změna. I přes důkladnou přípravu se bohužel některé věci ukážou až v reálném provozu. Společně s dopravcem intenzivně pracujeme na tom, aby vše co nejdříve fungovalo, jak má, tedy spolehlivě a bez zbytečných komplikací. Za dosavadní nepříjemnosti se omlouváme,“ reagoval Stanislav Blaha, starosta Uherského Hradiště, který apeloval na trpělivost a vyzval cestující, aby neváhali se zpětnou vazbou. „Každý podnět pomáhá Pouličku vyladit k lepšímu,“ pravil Blaha s tím, že konkrétní připomínky je možné adresovat na e-mail: info@idzk.cz nebo volat na dispečink dopravce (tel. 725 345 123 nebo 725 345 113).

autor: Petr ČECH

Tagy článku

TOPlist