Kávu lidem míchají projíždějící kamiony, žádají změnu trasy obchvatu

Kávu lidem míchají projíždějící kamiony, žádají změnu trasy obchvatu
Foto: ilustrační foto  /  Čtyřicítka obyvatel usiluje o změnu územního plánu, která umožní jiné vedení trasy obchvatu do průmyslové zóny v Kněžpoli.
Kněžpole Zprávy 16 / 01 / 2024

Obchvat do průmyslové zóny v Kněžpoli, který denně odkloní desítky nákladních aut mimo obydlenou zónu, čerstvě vyvolává emoce. Čtyřicítka obyvatel usiluje o změnu územního plánu, která umožní jiné vedení trasy obchvatu. Stávající podle nich situaci jenom zhorší. Obec je však jiného názoru a zatím pokračuje ve vykupování potřebných pozemků.

„Realizace obchvatu po původně navržené trase zhorší už tak nepříznivé podmínky pro pohodové bydlení. Od schválení trasy v roce 2009 došlo k podstatným negativním změnám v blízkosti výrobního areálu, které má na svědomí nezákonné jednání firem, stavebních úřadů i neochota vedení obce hájit zájmy občanů. Je nutné najít takovou trasu, která odvede nákladní dopravu co nejdále od obydlených částí obce,“ píše se v žádosti o změnu územního plánu, kterou podepsalo 41 obyvatel, majitelů rodinných domů v blízkosti výrobního areálu, ale i podél silnice, po které aktuálně jezdí denně desítky kamionů. „S rodinou bydlíme přímo v příjezdové ulici do průmyslového areálu. Silnice je v havarijním stavu a kamiony způsobují v domě takové vibrace, že si nemusíme míchat kávu. To obstará projíždějící kamion…,“ svěřila se Magdalena Hájková, která rovněž podepsala žádost o změnu územního plánu. „S dětmi chodíme na procházky na polní cestu do okolí zahrad, které sousedí s jednou z firem. Hluk strojů je nepříjemný, což pro lidi žijící v těsné blízkosti průmyslové zóny platí dvojnásob. A to nemluvím o rušnosti jezdících kamionů. Souhlasím proto s jiným řešením příjezdové cesty do výrobního areálu,“ vysvětlila Hájková.

Žádost obyvatel současně nové vedení trasy navrhuje. „Přivedení obchvatu do úzkého prostoru za zahrady blízkých domů, už tak zatížených činností průmyslové výroby s negativními dopady na okolí, situaci jen zhorší. Námi podaný návrh problém řeší,“ je přesvědčený Michal Chudík, jeden z žadatelů, který rovněž poukázal na chybějící odhlučnění průmyslové zóny. Všude je totiž jen beton, žádné zelené plochy.

Obec zatím na iniciativu obyvatel zareagovala pouze v diskuzi na posledním zastupitelstvu. Žádost postoupila pořizovateli územního plánu, kterým je úřad územního plánování uherskohradišťské radnice. „Jelikož návrh obyvatel není úplný, vyzveme je k jejímu doplnění. Úřad jej pak posoudí a spolu se svým stanoviskem předloží zastupitelstvu obce k rozhodnutí,“ informoval Jan Pášma, mluvčí městského úřadu. „Když úřad žádost na změnu územního plánu vyhodnotí jako reálnou, zastupitelé se jí budou zabývat. Zatím však stále pracujeme na původním návrhu, obchvat je pro nás prioritou,“ reagoval Petr Jakšík, starosta Kněžpole, který snahu obyvatel oceňuje, ale není přesvědčený o její smysluplnosti. „Obyvatelé navrhují hned tři možné alternativy. Jedna je absolutně vyloučená, protože vede přes katastr Uherského Hradiště, a zbylé dvě nám do budoucnosti nedávají možnost dalšího rozvoje v lokalitě. A nedělejme si iluze, že v horizontu pěti deseti let majitelé pozemků nepřijdou s žádostí o stavební místa,“ vysvětlil Jakšík. Za nejoptimálnější řešení považuje stávající už léta platnou trasu obchvatu, je totiž nejkratší možná, zajistí možnost výstavby individuálního bydlení i dopravní obslužnost pro jiné části obce.

„Aktuálně už máme vykoupených sedmdesát procent pozemků, s ostatními majiteli stále jednáme, loni jsme ostatně zdvojnásobili cenu za metr čtvereční. Ale je pravděpodobné, že někteří neprodají,“ prozradil Jakšík, který proto nevyloučil, že nakonec možná dojde na nepopulární vyvlastnění. Stavba je totiž ze zákona v obecném zájmu. „Ale opravdu jde až o krajní řešení, snažíme se najít společnou řeč,“ dodal starosta.

Tagy článku

TOPlist