Kdo zaplatí opravu zpackané točny? Všichni z Hradiště!

Kdo zaplatí opravu zpackané točny? Všichni z Hradiště!
Foto: sal  /  Na točnu u hřbitova měly bezbariérové autobusy zákaz vjezdu. Zprovoznění točny za 8 milionů korun přišlo na 104 tisíc korun, které zaplatí daňoví poplatníci z Uherského Hradiště.
Uherské Hradiště Zprávy 11 / 07 / 2018

Viník neexistuje, radnice sáhla do vlastní „kapsy“! Tak skončila kauza nové točny se zastávkou u hřbitova v Mařaticích, která zůstala kvůli problematickému výjezdu více než tři měsíce uzavřena pro bezbariérové autobusy MHD. Za zprovoznění točny, která už tak přišla na osm milionů, město doplatilo ještě 104 tisíc korun…
„Jelikož nepochybil projektant ani zhotovitel, kteří se drželi příslušných norem a zákonů, byli jsme nuceni opravu uhradit z vlastních zdrojů,“ vysvětlil Zdeněk Procházka, místostarosta Uherského Hradiště. „Vždyť je to jasné jak facka, chybu udělala buď firma, projektant nebo odbor investic, který měl na dílo dohlížet. A možná všichni tři. Jenže opravu zaplatili daňoví poplatníci, kteří s tím nemají nic společného,“ nevěřícně kroutí hlavou Jan Zapletal, opoziční zastupitel. „Projektant i zhotovitel navíc dostali slušně zaplaceno a jsou na podobné případy pojištění, ale radnice se bohužel drží přísloví ,z cizího krev neteče´,“ dodal Zapletal.  
Kde byl problém? Zákaz vjezdu si vynutil o tři procenta větší podélný sklon točny, nízkopodlažní autobusy tak při výjezdu na silnici v jednom místě drhly podvozkem o zem… „Na problém jsme narazili už při únorové zkušební jízdě. Kdybychom tam jezdili, riskovali bychom poškození autobusu,“ potvrdil Ivan Kallus, zástupce ředitele pro autobusovou dopravu společnosti ČSAD Uherské Hradiště.
Radnice kauzu intenzivně řešila s projektantem i zhotovitelem stavby a dokonce zvažovala uplatnění reklamace. Jenže nakonec sáhla do vlastní „kapsy“. „Točna byla navržena podle platných norem na projektování místních komunikací i projektové dokumentace. Po provedení všech testů a měření jsme dospěli k názoru, že celá situace vznikla nejspíš v důsledku nesjednocení normových požadavků na místní komunikace a požadavků při schvalování technické způsobilosti vozidel,“ prohlásil Procházka. „Jednalo se o náročné prostorové napojení dvou proti sobě klesajících komunikací, přičemž technická data výrobců autobusů nejsou pro simulaci jejich průjezdu dostatečná,“ zdůraznil místostarosta.
Stavební práce u hřbitova tím ale nekončí, ještě letos radnice plánuje úpravu prostoru před hřbitovem, kde vyroste parkoviště pro 40 vozidel, zastávka autobusů s průchodem do ulice Václava Kulíška a malý parčík.

autor: PETR ČECH
TOPlist