Kličkovaná na Moravské

Kličkovaná na Moravské
Uherský Brod Zprávy 16 / 04 / 2009

Bezohlednost jedněch řidičů vytáčí ty druhé. Řešení je zatím ve hvězdách.

Moravská ulice představuje spolu s Hradišťskou a Prakšickou ulicí vstupní bránu do městského centra. Tento vstup mají však řidiči většinou značně zkomplikovaný. Byť je na této ulici léta zákaz zastavení a i její šířka zde ze zákona zastavovat nedovolí, spoustě lidí je to úplně jedno. Blokáda Moravské je tak na denním pořádku. Řešením by mělo být připravované zjednosměrnění této ulice. Ačkoli se o této variantě mluví již dlouho a je snad jedinou, která by situaci pomohla vyřešit, datum realizace je stále ve hvězdách.
Situace s průjezdností se nelíbí téměř každému řidiči. Alespoň tedy těm, co si zde zastavit nedovolí.
„Zajímalo by mne, k čemu je na začátku Moravské ulice umístěná značka Zákaz stání. Denně je tato značka porušovaná a nikomu kompetentnímu, například městské policii, to nevadí,“ zeptala se v diskuzi města paní Marie Mikulcová. A dotazem prezentovala nejen svůj názor, ale i názor spousty dalších lidí. Z reakcí Broďanů lze vyčíst, že nejvíc na nervy jim jdou řidiči lenoši.
„Pochopím, když se tu špatně vyhýbá s autobusem. Pochopím, že zásobování tolika obchodů a hospod někde musí složit zboží. Ale co nepochopím a co by měla policie tvrdě trestat, jsou případy, kdy si prostě někdo zastaví, zapne výstražná světla a jde nakupovat. Taky jsem v té ulici kupoval pneumatiku. V životě bych si ale netroufl si tam zastavit. Prostě jsem ji vlekl až na Židovnu,“ přidává další názor David Vlk. Městská policie sice o problému ví a čas od času se na nějakém autě botička objeví, přesto si z ní řidiči zřejmě hlavu nedělají. Jednoduchým porovnáním počtu botiček a strážníků s desítkami, někdy i stovkami řidičů, které se zde vystřídají, každého napadne, že pravděpodobnost, že ho za těch pět či deset minut, než nakoupí, chytnou, je velmi malá. Policie však vzkazuje, že si tuto lokalitu vezme do parády častěji.
„V uvedených lokalitách bude Městská policie Uherský Brod provádět ještě více kontrol zaměřených na parkování vozidel,“ slíbil velitel strážníků Libor Kubiš. Situace bývá opravdu často kritická a pro sarkastiky i úsměvná.
„Například v pátek 20. 3. v 8 hodin ráno tady stála auta až po hotel Monde, některá z nich blikala všemi výstražnými světly, snad aby dokázala svou oprávněnost zde stát. Stejná situacebyla i o dvě hodiny později, ale horší o to, že autobus směrem od města si musel razit cestu a tlačil zpět auta ke křižovatce u Kvanta. Je snad nedostatek parkovacích míst důvodem k tomu, aby se tolerovalo porušování vyhlášky o provozu na pozemních komunikacích?“ doplnila své zkušenosti Mikulcová. Dočasným řešením by mohl být zpřísněný režim strážníků. V dlouhodobém horizontu by pak město chtělo z této ulice udělat jednosměrnou a podél chodníku by tak vznikla řada parkovacích míst.
„Město v součinnosti se Zlínským krajem připravuje převedení některých silnic v centru města ze správy Ředitelství silnic Zlínského kraje na město Uh. Brod. Součástí tohoto převodu je i ulice Moravská. Až bude tato komunikace v majetku města, bude se připravovat zjednosměrnění provozu v této ulici, což přinese nejen nová parkovací místa v této lokalitě, ale vyvolá i změnu organizace vedení autobusové dopravy v centru města,“ potvrdil záměr Jaroslav Prchlík, vedoucí odboru dopravy. Pro tento způsob dopravy má již město zpracovanou řadu studií. Od jednoduchých řešení až po nákladné úpravy celé ulice. Realizace je však odvislá od finančních prostředků a také od termínu, kdy se podaří převod ulice uskutečnit. 
„Ano, město s námi jednalo o převodu některých komunikací, zatím však probíhala jednání jen v obecné rovině a žádné konkrétní dohody zatím nejsou,“ upozornil mluvčí Zlínského kraje Patrik Kamas.
A ještě jeden problém by mohl vzniknout. „Pokud u těch nových parkovacích míst nebudou místa, kde budou moci zastavit dodávky zásobování, aby složily zboží, problém blokování se nevyřeší,“ upozornil jeden z podnikatelů, jenž má v ulici provozovnu. Jméno však zveřejnit nechtěl. Řešením by mohlo být například časově omezené parkování nebo vyhrazená místa pro dodavatele, kde by v určených hodinách mohli zastavit jen oni. Příkladů a inspirací je u jiných měst dostatek.

TOPlist