Koloběžky jsou nebezpečnější než propanbutanová láhev, do autobusu nesmí
Foto: ilustrační foto / Freestyle koloběžky ani elektrokoloběžky do autobusu nesmí, jsou nebezpečné.
Freestyle koloběžka je nebezpečná, autobus ji nepřepraví. Cestující s propan-butanovou lahví nebo dvacetilitrovým kanystrem plným benzinu jsou však vítáni. Aspoň podle platných pravidel dopravy. I když na paradox upozorňuje stále více lidí, nic se nezmění. Koordinátor veřejné dopravy Zlínského kraje (KOVED) se odkazuje na platnou legislativu.
„Autobusy jezdí poloprázdné, ale dva kluky s trikovými koloběžkami řidič nevezme, jsou prý nebezpečné. Obce přitom platí nemalé příspěvky na dopravu a nakonec stejnou trasu ještě jede rodič, který pro dítě musí přijet, což je úplně na kočku,“ kroutí hlavou Aleš Mergental, starosta Velehradu, který už měsíce usiluje o změnu pravidel.
Kde je zakopaný pes? Ve smluvních přepravních podmínkách, ve kterých na seznamu zavazadel freestyle koloběžka zkrátka nefiguruje. Paradoxně tam ale najdete 10 kilogramů vážící propan-butanovou lahve nebo dvacetilitrový kanystr topné nafty. „Tak nevím, jestli jde o méně nebezpečná zavazadla než koloběžka,“ diví se Mergental, podle kterého je na čase, aby autobusový dopravce, respektive KOVED šel s dobou. „Život se mění, je třeba změnit i podmínky přepravy,“ apeluje starosta.
ČSAD Uherské Hradiště má zatím svázané ruce. „Jen dodržujeme smluvní přepravní podmínky Zlínského kraje, které určují, co je a není zavazadlo. Koloběžka má cejch nebezpečného zboží, předmětu,“ reagoval Ivan Kallus, zástupce ředitele pro autobusovou dopravu uherskohradišťské společnosti, s tím, že řidiči zatím přepravují jen malé odrážecí koloběžky. Zároveň ale potvrdil, že se stále hledá cesta, jak dostat trikové, ale i elektrokoloběžky na „palubu“. „Z hlediska bezpečnosti jde o poměrně složitou problematiku, ani čtrnáct dní starý výklad není jednoznačný, takže se k problému ještě vrátíme,“ přikyvuje Kallus. Na tahu je podle něj KOVED, jehož jediným společníkem a vlastníkem je Zlínský kraj. „Jsme smluvní dopravce, jen se řídíme jeho pokyny,“ poznamenal zástupce ředitele.
Jenže KOVED vidí situaci jinak. „Smluvní a přepravní podmínky Integrované dopravy Zlínského kraje vycházejí z platné legislativy. Pro přepravu koloběžek a kol platí omezení z důvodu nebezpečnosti při jejich uložení ve vozidle. Kola a koloběžky, včetně elektro, jsou přepravovány pouze ve vlacích a v upravených autobusech,“ prohlásil Jan Malý, manažer marketingu společnosti KOVED. V běžném autobuse podle něj není možné zabrat vyhrazená místa na kočárky, natož koloběžku umístit na sedadlo nebo mezi sedadla. „Když je ale skládací a složená se vejde pod sedadlo nebo do ručního zavazadla, je možné ji přepravit jako ruční zavazadlo bez omezení,“ reagoval Malý.