Koridor má vytvořit desetitisíce míst

Koridor má vytvořit desetitisíce míst
Zprávy 28 / 08 / 2009

Po vodní cestě by měly putovat kontejnery s nákladem, ze silnic by tak zmizela část kamionů

Do fáze mezinárodních jednání se dostalo vytváření vodního koridoru Dunaj - Labe - Odra, který má propojit tři moře. Pro Slovácko je zcela jistě zajímavé to, že spojnicí mezi Odrou a Dunajem by měla být řeka Morava, po které by měl putovat náklad v současnosti přepravovaný kamiony po silnicích.
„Projekt Dunaj - Odra - Labe se nyní přesouvá z fáze plánování do roviny mezinárodního jednání s okolními státy a evropskou komisí o jeho výstavbě,“ uvedl Tomáš Kolařík z obecně prospěšné společnosti Plavby a vodní cesty, který upozornil, že velkou aktivitu na realizaci tohoto projektu vyvíjí Jihomoravský kraj. Kraj chce za tímto účelem vybudovat v Břeclavi rozsáhlé přístaviště s překladištěm a dokonce i výrobnou říčních a říčně-námořních lodí. Hlavním smyslem by bylo vytvoření několika desítek tisíc pracovních míst, zlevnění dopravy a úleva přeplněným silnicím.
„Podstatnou část produkce by bylo možné exportovat s mnohem nižšími náklady. Ty například u obilí, kdy dosud nemáme přístav s přístupem na světové vodní cesty, dělají z jeho exportu finančně nezajímavou záležitost,“ je přesvědčen hejtman Jihomoravského kraje Michal Hašek.
Myšlenka vodní cesty přitom může oslovit nejen potravinářské, ale například i strojírenské podniky. „Za předpokladu, že by vodní koridor přinesl zefektivnění logistiky a úsporu nákladů na ceně dopravy, určitě bychom se tím zabývali a pravděpodobně tuto vodní cestu využívali, a to už i s ohledem na fakt, kolik kontejnerů je možné na jednu loď naložit,“ uvedl tiskový mluvčí veselských železáren Miroslav Slaný.
Podle kalkulací projektu by úspora nákladů za dopravu měla tvořit u jednotlivých subjektů 15 až 50 procent, v závislosti od druhu komodity a také množství přepravovaného zboží.
„Obyvatelé Slovácka jistě ocení význam vodního koridoru Dunaj - Odra - Labe nejen pro jeho funkci dopravně-obchodní, ale i pro funkci turisticko-rekreační. Napojení jižní Moravy na Dunaj vodní cestou také umožní příchod zahraničních turistických lodí a jachet, což bude významným prvkem rozvoje turistického ruchu v regionu,“ upozornil i na další hledisko Kolařík.
Na vybudovaní vodního koridoru je potřeba dát dohromady desítky miliard korun, které chce Česká republika částečně získat z Evropské unie. Pokud by se projekt podařil, přineslo by to zemi výhradně výhody. Lodní doprava je totiž naprosto tichá, minimálně narušuje ovzduší, obce podél vodní cesty by se nemusely obávat povodní, neboť by velká voda odtekla do Dunaje, a naopak i v případě extrémního sucha by Morava nevysychala právě díky propojení s Dunajem. Výstavbou nových vodních úseků se má také podstatně rozšířit počet rybářských revírů, zvýšit turistický ruch a hlavně vytvořit velký počet nových pracovních míst.

TOPlist

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace