Kraj už na MHD nepošle ani korunu, cestující i města si připlatí

Kraj už na MHD nepošle ani korunu, cestující i města si připlatí
Foto: www.mhduh.cz  /  Linka číslo 4 jezdí dál, nejfrekventovanější spoj je však minulostí, nahradily jej vesměs příměstké spoje.
Kunovice, Staré Město, Uherské Hradiště Zprávy 05 / 01 / 2021

Autobusová linka MHD č. 1 je minulostí, nejfrekventovanější spoj v souměstí Staré Město - Uherské Hradiště - Kunovice od Nového roku v jízdních řádech chybí! O jeho zrušení se postaral Zlínský kraj, který se už finančně odmítl podílet na fungování a provozování městských linek. Z velké části je nahradí příměstské spoje, což však přináší nemalé problémy. Města i cestující navíc sáhnou hlouběji do peněženek.

„Organizačně i finančně nám doposud pomáhal kraj, teď si musíme poradit sami. Logicky tak dojde ke zvýšení částky, kterou doplácíme smluvnímu dopravci, zhruba na dvojnásobek,“ potvrdil Jaroslav Zatloukal, místostarosta Uherského Hradiště. Jestliže ještě loni radnice doplácela dopravci jen šest až sedm milionů korun, nově z městské pokladny podle kvalifikovaného odhadu odteče až 13 milionů. Vlivem koronavirové krize se navíc loni citelně propadly tržby a výhled zatím není o nic optimističtější. „Není to lehké, musíme se s tím poprat. Až průběh roku ukáže, jak se projeví zavádění celého integrovaného dopravního systému Zlínského kraje na Uherskohradišťsku,“ poznamenal Zatloukal.

Zrušenou linku č. 1 převážně nahradí autobusy příměstské dopravy, řada zastaví i na zastávkách B. Němcové, Smetanovy sady a u bývalé sokolovny ve Starém Městě, které dosud obsluhovaly vesměs jen autobusy MHD.  Linky MHD č. 2. až 8. jezdí dál beze změny, tedy ve stejných trasách i četnosti jako v roce 2020. Spojení mezi městy zajišťují linky č. 2, 4 (do obchodní zóny ve Starém Městě), 6 a nově i linka 9, která jezdí na trase Uh. Hradiště (aut. nádraží) - Mařatice - Východ - Sady - Vésky - Míkovice - Kunovice (průmyslový areál) a zpět. „Linka má sedm spojů v pracovní dny a je prioritně určená k přímému spojení Míkovic, Vések, Sadů a sídliště Východ s průmyslovým areálem MESIT a Jaktáře a průmyslovým areálem v Kunovicích. Spoje rovněž přivezou děti z Míkovic, Vések a Sadů do spádových škol,“ doplnil Zatloukal.

Změnu ve veřejné dopravě pocítí i cestující. Jestliže u spojů MHD se jednotné jízdné 12 korun nemění, příměstská doprava má Zlínským krajem nastavenou základní nástupní taxu, ke které se přičítá sazba za ujetou vzdálenost. Co to znamená? Kdo třeba pojede z Jarošova na autobusové nádraží, nezaplatí 12, ale 13 korun. A rozdíly jsou také v předplatném a slevovém jízdném. „Bohužel, zatím ještě nedošlo ke sjednocení jízdného MHD a příměstské dopravy, aby cestující nerozlišoval, jakým autobusem jede, ale vždy platil nebo uplatňoval sazby a slevy v režimu MHD. Model s krajem stále řešíme, jednání ještě nejsou u konce,“ poznamenal Zatloukal.

Město současně ladí novou koncepci MHD v Uherském Hradišti, která řeší vedení a četnost jednotlivých linek, a buduje nové zastávky. Nejčerstvějším přírůstkem je zastávka Smetanovy sady, která nahradila zastávku Boženy Němcové ve směru z Kunovic do Uherského Hradiště. A na mapě se postupně ještě objeví zastávky na ulici Sokolovská (za kruhovým objezdem směrem do centra) a v Rybárnách, které jsou ve fázi přípravy projektu.

Tagy článku

TOPlist