Kritizují kraj a ČSAD

Kritizují kraj a ČSAD
Zlínský kraj Zprávy 23 / 11 / 2009

Petr Gazdík, starosta Suché Loze: Zlínský kraj porušuje zákon o finanční kontrole!

Zlínský kraj porušuje zákon o finanční kontrole! tvrdí starostové Podolí a Suché Loze. Ze židle je zvedá postup hejtmanství v souvislosti s dotacemi pro ČSAD BUS Uherské Hradiště. Hlavy obcí se shodují, že není průhledné, kam konkrétně miliony putují a jestli opravdu skončí v dopravní obslužnosti regionu. Zlínský kraj i autobusový dopravce však jakékoliv pochybení popírá, striktně se prý řídí literou zákona!
Jablkem sváru jsou každoroční milionové dotace, které krajští konšelé posílají na konto ČSAD Uherské Hradiště, a jejich zpětné vyúčtování. Starostové žádají, aby bylo prokazatelné, kde skončila každá koruna! Zvlášť když Zlínský kraj zvýšil příspěvek obcí na jednoho obyvatele z 50 na 70 korun. „Vůbec nemáme ponětí o tržbách z jízdného, najetých kilometrech, spotřebě nafty nebo o nákladech na opravu a údržbu autobusů. A kraj je ve stejné roli, finanční kontrolu prostě neprovádí, ať už z nevědomosti, nebo záměrně,“ má jasno Miroslav Křižka, starosta Podolí. „Zlínský kraj zjevně zákon o finanční kontrole, který nařizuje konat předběžnou, průběžnou a následnou kontrolu a vést o ní doklady, porušuje!“ zdůraznil i Petr Gazdík, starosta Suché Loze. Když sucholožští zastupitelé poskytnou příspěvek myslivcům nebo fotbalistům, musejí trvat na předložení detailních dokladů, za co byla částka utracena. Kraj to však podle starostů nečiní. „Vše se vykazuje jen tabulkově a ČSAD vykáže takřka cokoliv jako náklad a přelévá je z nákladní dopravy na autobusy. A blíže nic nezjistíte. Nákladní dopravu ČSAD totiž nemá možnost kraj kontrolovat, protože jde o soukromý subjekt!“ poukazuje na závažné zádrhele Gazdík. Škoda jen, že se bojí ozvat zbylí starostové. Mají obavu, že se jim vzdor vrátí jako bumerang v poskytování dotací od Zlínského kraje,“ šokuje Křižka.
Zlínský kraj se však proti nařčení ohradil, vyúčtování dotace na veřejnou dopravu prý ze zákona provádí každoročně všichni dopravci. „A to vše podle struktury předepsaných tiskopisů daných vyhláškou. Obce neposkytují dotace dopravcům, vyúčtování od nich tudíž dostávají jen v případě, že si objednávají a připlácejí na spoje nad rámec dopravní obslužnosti zajišťované krajem,“ říká Milan Plesar, tiskový mluvčí Zlínského kraje. Výše poskytnutých finančních prostředků na dopravní obslužnost je podle něj stvrzena smluvně. „Dotace se pohybuje v úrovni úplných vlastních nákladů, které umožňují jen prostou reprodukci vozového parku a zdaleka nepokrývají veškeré zákonné nároky, včetně přiměřeného zisku. Obavy starostů z nadměrného vydávání veřejných prostředků proto nemají reálné opodstatnění,“ tvrdí Plesar.
A výpad starostů nepovažuje za podložený ani Radislav Kusák, generální ředitel ČSAD BUS Uherské Hradiště. „Účetnictví firmy odpovídá všem standardům českého účetnictví. Opravdu nevím, kde se vzala informace, že neprovádíme vyúčtování dotace od kraje. Kdyby to byla pravda, už dávno by zasáhly kontrolní mechanizmy Zlínského kraje nebo jiné instituce,“ kroutí hlavou Kusák. Jenže podle starostů právě kontrolní mechanizmy hejtmanství nefungují... Nikdo netvrdí, že kraj nedodržuje vyhlášku, ale zákon o finanční kontrole! Smlouva mezi krajem a ČSAD je navíc příliš obecná, v položce nákladů se prakticky schová vše, tvrdí Gazdík.
ČSAD Bus Uherské Hradiště se podle Kusáka v poslední době podrobilo dvěma finančním kontrolám a vyvázlo s čistým štítem.
„Ani jedna z kontrol nakládání s finančními prostředky zaměřeným na čerpání účelové investiční dotace a veřejné finanční podpory poskytnuté Zlínským krajem na úhradu prokazatelné ztráty za rok 2007 nezjistila pochybení,“ přitakává generální ředitel.
Za nic neobvyklého nepovažuje ani skutečnost, že autobusové nádraží je majetkem společnosti ČSAD Uherské Hradiště, nikoliv ČSAD BUS Uherské Hradiště, která si jej pronajímá... „Vlastník nese všechny náklady spojené s provozem, opravami i údržbou nádraží. A navíc cena za pronájem je výrazně nižší, než bývá obvyklé za používání jiných autobusových nádraží. V součtů složky režií a ostatních nákladů jsme tak o 25 haléřů na kilometr pod republikovým průměrem, což při roční porci 5,5 milionu najetých kilometrů dělá významnou úsporu,“ obhajuje krok Kusák.
Starosty však neobměkčí, trvají na důkladné zpětné vazbě a průhlednosti ve financování dopravní obslužnosti. „Ani za mák nám nevadí, že obce přispívají na linkovou dopravu, ale vytáčí nás, že je to netransparentní a podivné. Vždyť u všech ostatních subjektů kraj zákon o finanční kontrole striktně dodržuje,“ vzkázal do města obuvi Gazdík.

autor: PETR ČECH
TOPlist

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace