Křižovatky prý zákon neporušují

Křižovatky prý zákon neporušují
Foto: iDobryDen.cz
Uherské Hradiště Zprávy 29 / 07 / 2008

Řidiči se svislého dopravního značení dočkají jen v případě opakovaných kolizí, zní z hradišťské radnice

Křižovatky v centru Uherského Hradiště jsou podle některých řidičů nedostatečně „označkované“ a hlavně přespolní prý často mají problém s rozlišením přednosti v jízdě. Značku Hlavní silnice totiž vyhlížejí marně. Odbor dopravy však tvrdí, že je všechno v nejlepším pořádku.
Jelikož na několika křižovatkách v srdci města (Všehrdova s Na Morávce, Hradební s Poštovní, Františkánská s Krátkou atd.) není označena hlavní silnice, někdy vznikají komické situace. Auta ve všech čtyřech směrech stojí a dávají si navzájem přednost... „Už před léty nás učili, že v takové situaci má přednost vozidlo přijíždějící zprava. Jenže na jeho řidiče zírá stopka nebo dej přednost v jízdě. Řidičům tak nezbývá než se posunky dohadovat, kdo je větší pitomec,“ kroutí hlavou Ludvík V. z Uherského Hradiště, kterému na spočítání podobných záludných křižovatek nestačily prsty na obou rukách.
„Vždyť třeba od hlavní křižovatky po Komenského náměstí jsou hned tři. Kdyby se jednalo o nevýznamný tah, tak člověk mávne rukou, ale jde o frekventovaná místa,“ diví se řidič. Argument, že je ve městě přeznačkováno, považuje za scestný. „Vždyť je to nesmysl, ale odbor dopravy umí překvapit, ze stejného důvodu prý označuje přechod pro chodce jen z jedné strany silnice,“ říká rozhořčeně Ludvík V., podle kterého přívlastek přeznačkováno pasuje spíš na cyklostezku do Jarošova...
Jenže podle platné legislativy a technických předpisů není označení hlavní silnice svislou dopravní značkou na všech křižovatkách povinností, což ostatně potvrdil i policejní dopravní inspektorát. „V centru města s hustou zástavbou a přilehlými frekventovanými chodníky je v podstatě umístění jakékoliv dopravní značky, byť v souladu s platnými předpisy, problematické, protože dochází k omezení průchodnosti,“ říká Radim Šupka, vedoucí odboru dopravy uherskohradišťské radnice. Označovány jsou proto podle něj zpravidla pouze nepřehledné křižovatky s nestandardním vedením hlavní a vedlejší silnice.
„Pro lepší orientaci řidičů je mnohdy dopravní značka upravující přednost doplňována dodatkovou tabulkou s tvarem křižovatky. Tvar značek upravujících přednost v jízdě je navíc typický a nezaměnitelný, takže jsou rozpoznatelné i z pohledu řidiče jedoucího po hlavní silnici,“ dodává Šupka.
Město tudíž osazení značek nechystá. Křižovatky však bude sledovat a v případě vzniku kolizních situací, zapříčiněných právě chybějícím značením, příslušné dopravní značky doplní.

autor: PETR ČECH
TOPlist