Kruháče v centru dostaly zelenou!
Foto: iDobryDen.cz
Problém dopravní situace v centru Veselí nad Moravou zřejmě spěje ke zdárnému vyřešení. Nezávislí odborníci totiž potvrdili, že při křížení silnic I/54 a I/55 mohou být použity kruhové objezdy, a to ve stávajících umístěních křižovatek. Není tak nezbytně nutné přesunovat silnici lidem bydlícím na sídlišti Chaloupky pod okna jejich domů!
Možná řešení jsme rozdělili do dvou skupin. Prvním byla instalace světelného signalizačního zařízení se současným provedením stavebních úprav jednotlivých ramen a druhým vytvoření kruhových objezdů. Na základě posuzování můžu konstatovat, že semafory nepřinesou odpovídající zlepšení stávajícího stavu, a nelze je tedy doporučit. Naproti tomu při posuzování okružních křižovatek dostáváme výsledky příznivější, uvedl zpracovatel návrhu Lukáš Konečný, který pokračoval: Vnější průměr každého z kruhových objezdů má podle návrhu 28 metrů s šířkou jízdního pruhu 7,5 metru, což je dostatečné i pro nákladní vozy s přívěsy. Kapacitním posouzením dospíváme navíc k závěru, že i na konci navrhovaného období, čili v roce 2030, vychází kapacity jednotlivých vjezdů stále ještě minimálně dvacet procent, a to i po zohlednění pohybu chodců.
V praxi tato slova znamenají, že ačkoliv by přesun silnice I/54 pod okna obyvatel sídliště Chaloupky zpřehlednil provoz, podle zpracovatele nezbytný rozhodně není.
Výsledek projektantů proto obyvatele zmíněného sídliště těší. Nedávno jsme prováděli revitalizaci sídliště, kde jsme do oprav domů dali všude minimálně pět milionů korun ze svých kapes. Přesunem silnice pod naše okna by přitom hodnota domů prudce klesla, a to nemluvím o hlučnosti, prašnosti a dalších věcech. Kruhové objezdy ve stávajících křižovatkách proto považujeme za ideální řešení, přiznal Jiří Nevrkla, který proti přesunu silnice před časem zorganizoval petici, pod niž se podepsalo přes tisíc lidí.
Podobně na výsledek pohlíží i místostarosta Veselí Josef Boula. Byla by to neodpustitelná škoda změnit pozemek mezi tržnicí a sídlištěm v silnici první třídy. Domnívám se, že by bylo daleko vhodnější využít tento prostor pro zónu klidu, ve které by vznikla parková úprava. Přesun silnice o pár desítek metrů dál by přitom nic neřešil, dopravní zatížení totiž zůstane stejné, tvrdí Boula.
Návrhem, který počítá i s vytvořením jednosměrných cyklistických pruhů, se podle místostarosty bude zabývat zastupitelstvo města na jednom ze svých nejbližších jednání. Až poté by se mohl stanovit termín, kdy dojde k zahájení rekonstrukčních prací.