Kvůli kamionům praskají v Kněžpoli domy

Kvůli kamionům praskají v Kněžpoli domy
Foto: ceh  /  Kamiony děsí obyvatele - Silnice v Kněžpoli nejsou na zátěž stavěné a trpí. Stejně jako lidé, kterým vadí i nadměrná hlučnost a prašnost.
Kněžpole Zprávy 08 / 09 / 2010

Postavte obchvat, ten problém s průmyslovou zónou vyřeší, žádají lidé

Obyvatelům Kněžpole přetekl pohár trpělivosti. Vadí jim stále vyšší hlučnost, prašnost a hlavně doprava, která v obci kvůli průmyslové zóně vzrostla. Jelikož už lidem praskají i domy, hodlají jejímu rozšiřování stůj co stůj zabránit. Alespoň do doby, než se postaví plánovaný obchvat. Starosta však tvrdí, že místní problém zbytečně vyhrocují...
„Často si připadáme jako u dálnice. Čtyřicetitunové kamiony nám třepou s baráky a není divu, že začínají praskat. Otevřít okno je pro nás nemyslitelné, neslyšíme vlastní slova. O prašnosti ani nemluvím. A nákladní vozidla už jezdí i v nočních hodinách,“ stěžuje si Alena Kaňovská, jejíž dům stojí dva metry od silnice, po které denně projedou desítky plně naložených nákladních aut. „Nechápu, proč vůbec Kněžpole potřebuje průmyslovou zónu, která se táhne v blízkosti stavebních pozemků. Jen blázen si postaví dům v sousedství plánované trasy obchvatu,“ kroutí hlavou Zdeněk Uherek, další z usedlíků. Jestli se podle něj nezastaví rozšiřování výroby v průmyslové zóně, Kněžpole se žene do záhuby... „Obec to nemůže ustát, dopravní zátěž je obrovská,“ myslí si Uherek. „A samozřejmě se rapidně snížila i cena domů a pozemků v sousedství průmyslové zóny a těžkou dopravou zatížené komunikace,“ zdůraznila Naďa Slavíková.
S kvalitou bydlení a životními podmínkami podle lidí zamával nadměrný hluk, vysoká prašnost a dopravní zatížení. Hygieniky však doposud nikdo nepovolal. „Jablko sváru totiž není v hlučnosti, ale v příjezdové cestě do průmyslové zóny. Lidé požadují, aby vedla mimo obydlenou část. Jenže obec na jejich nářky neslyší,“ doplnil dobře informovaný zdroj z Krajské hygienické stanice Zlínského kraje.
Na tuto Achillovu patu lidé upozornili radní i zastupitele v dubnovém dopise, pod kterým se objevilo jedenadvacet podpisů. Jenže na adekvátní odezvu čekají marně... „Jen chceme žít, o nic víc nám nejde. A proto žádáme zastavení rozšiřování průmyslové zóny do doby, než se uspokojivě vyřeší její dopravní obslužnost, jak je uvedeno i v územním plánu obce. A jediným řešením je obchvat,“ má jasno Uherek i ostatní občané.
Starosta Kněžpole Zdeněk Gajdošík se však brání. Tvrdí, že obec dělá pro vznik obchvatu maximum. „Klacky pod nohy nám však hází pětice majitelů, kteří odmítají prodat pozemky,“ krčí rameny Gajdošík, podle kterého nový územní plán už s výstavbou obchvatu počítá. Těžkou nákladní dopravu odkloní ze silnice vedoucí od Uh. Hradiště u první regulační stanice vlevo a u mistřického potoka se stočí zpátky zadem do průmyslové zóny. Takto navržená trasa však lidem nevyhovuje. Za ideální řešení považují odklonění dopravy do průmyslové zóny už ze silnice druhé třídy z Uherského Hradiště do Bílovic.
Na každý pád důsledky nadměrného dopravního zatížení jsou v obci patrné na každém kroku. „Zdobí“ ji totiž popraskané domy, poničené silnice i chodníky. „Když se potkají dva náklaďáky proti sobě, nemají šanci se vyhnout. A proto vyjedou klidně na nový chodník. Obrubníky jsou proto často zaražené na úroveň silnice,“ vysvětlila Slavíková. Havarijní stav vozovky zarazil i pracovníky Správy a údržby silnic Slovácka (SUS). „Silnice volá po kompletním vyfrézování, protože je prolámaná a v některých místech odvodnění neplní svoji funkci. Jenže se opravuje jen za chodu, což není ideální,“ potvrdil Rostislav Buchtík, ředitel SUS.
I proto starosta čelí ostré kritice za rozšiřování průmyslové zóny. „Ano, v územním plánu s tím počítáme, jenže když jsme jej pět let připravovali, nikdo se žádnou námitkou nepřišel. Lidé se probudili až tři měsíce po jeho schválení,“ uvedl na obranu Gajdošík. Ale aktuálně se podle něj žádná nová výstavba nepřipravuje. S výjimkou firmy zabývající se kovovýrobou. „Její majitel však pouze zbourá stávající dvě budovy a novou halu postaví dvacet metrů dál od rodinné zástavby, přičemž nezvýší výrobu,“ poznamenal Gajdošík. A diví se i stížnostem na hlučnost a prašnost. „Dříve zde bylo zemědělské družstvo a nikomu nevadilo, že smrdí siláž a bučí krávy. Ale jde pořád o stejné rebelanty, kteří požadují nemožné, totiž zrušení průmyslové zóny,“ tvrdí starosta Kněžpole.
?A praskající zdi domů? Nadměrná doprava má podle starosty možná svůj podíl, ale hlavním viníkem je prý spodní voda. „Vždyť praskají i domy mimo hlavní tah do průmyslové zóny. Spodní voda se totiž zvedla téměř půl metru pod úroveň terénu, což má na stav domů negativní dopad,“ je přesvědčen Gajdošík.
Obyvatelé se však nevzdají, jejich nadějí jsou i blížící se komunální volby. „Současné vedení obce situaci podceňuje a stále hledá cesty, jak některé své představy i přes odpor občanů prosadit,“ je přesvědčena dvacítka protestujících.

autor: PETR ČECH
TOPlist

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace