Letecké muzeum odhalí renovovanou Šedivku

Letecké muzeum odhalí renovovanou Šedivku
Foto: Letecké muzeum Kunovice  /  Stihačka MiG 21 se v úterý představí fanouškům letectví.
Kunovice Zprávy 29 / 06 / 2021

„Šedivka“ přistane v expozici Leteckého muzea v Kunovicích. Zrestaurovaný stíhací letoun MiG-21 verze MF, který byl předmětem rošády s brněnským technickým muzeem, čeká slavnostní odhalení v úterý 29. června. Jeho renovace muzejníkům trvala bezmála rok, vyroben byl před 46 lety v Nižném Novgorodu.

„Vrátili jsme letadlu podobu, v jaké brázdilo nebe na začátku devadesátých let, kdy skončila jeho aktivní služba u armády. Věřím, že to fanoušci letectví, ale i návštěvníci muzea ocení,“ uvedl Martin Hrabec, ředitel kunovického leteckého muzea.

V jeho expozici se tak objeví už druhý MiG-21. „Turisté zatím obdivují jednu z prvních verzí ikonického letounu. Šedivky byly naopak nejmodernější verzí ve službách československého letectva, několik z nich po částečné modernizace létalo až do roku 2005, kdy je definitivně vystřídaly gripeny. Návštěvníci muzea tak na vlastní oči uvidí, jak se „jedenadvacítka“ během let proměnila,“ říká Hrabec.

Na náročném restaurátorském zásahu se podle něj významně podílely společnosti českého leteckého průmyslu, jejichž zástupci se objeví na slavnostním odhalení. „Za klíčovou považuju podporu společnosti Aircraft Industries, která nám pro renovaci letounu poskytla potřebné zázemí, a státního podniku LOM Praha. Od něj jsme získali originální trysku, která byla posledním velkým dílem, chybějícím k dokončení projektu,“ zdůraznil Hrabec.

„Šedivky“ byly posledními MiGy 21 MF dodanými do Československa, jméno získaly kvůli charakteristickému světle šedému zbarvení. Nový přírůstek do expozici č. 5612 byl vyroben v leteckém závodu v Gorkém (dnešní Nižní Novgorod - pozn. autora) v září 1975, kdy taky odletěl do Československa. Službu zahájil v Českých Budějovicích, odkud se v červenci 1989 přesunul na základnu v Brně a o něco později do Náměště nad Oslavou, Mošnova a Přerova. Do důchodu zamířil v listopadu 1993. Účastnil se několika neobvyklých akcí, za kariéru nalétal 1 135 hodin a absolvoval 1 953 startů.

„Kus letecké historie jsme získali od Technického muzea v Brně, v jehož sbírkách byl od roku 2004. Na oplátku jsme kolegům poslali jeden z prvních sériových letounů L-410 Turbolet,“ připomněl loňskou rošádu Hrabec.

Tagy článku

TOPlist