Libor Lukáš: Třetina rozestavěných úseků silnic a dálnic v zemi se nachází ve Zlínském kraji
Foto: iDobryDen.cz
Aktuálně má Česká republika největší počet rozestavěných úseků dálnic a silnic 1. třídy ve své historii. Celá třetina těchto úseků se nachází ve Zlínském kraji. Potvrdil to Libor Lukáš, předseda Sdružení pro rozvoj dopravní infrastruktury na Moravě, které bylo letos organizátorem v pořadí již 13. ročníku mezinárodní konference „Střední Morava - křižovatka dopravních a ekonomických zájmů“.
Pane předsedo, co bylo podstatou letošní konference?
Odborníci zde řešili klíčové otázky, související s řízením, povolováním a financováním staveb. Zabývali se také tím, jak zrychlit přípravu prioritních infrastrukturních projektů, a podrobně diskutovali dopady současné hospodářské situace na financování rozvoje dopravní infrastruktury.
Jak konkrétně si Česká republika aktuálně stojí v oblasti výstavby silnic a dálnic?
S radostí můžu konstatovat, že ČR má v současné době největší počet rozestavěných úseků dálnic a silnic 1. třídy ve své historii - mám-li být konkrétní, je to více než 187 km dálničních úseků a 92,4 km úseků v rámci silnic I. tříd. Ještě větší radost mám ovšem z toho, že celá 1/3 tohoto počtu připadá na oblast střední a východní Moravy. Naši občané výrazné zlepšení dopravní obslužnosti Zlínského kraje pocítí už v příštích dvou letech, jelikož dokončované dálniční úseky budou postupně uváděny do provozu.
Je tato situace financovatelná?
Je třeba kombinovat více různých finančních nástrojů, abychom mohli dohnat například Polsko, které se v posledních deseti letech může pyšnit dokončením cca 2 800 km nových dálnic. V České republice se za stejné období postavilo pouhých 143 km nových dálnic. Přesně to je směr, kterým bychom chtěli pootočit pomyslným kormidlem a výstavbu dálnic začít chápat jako strategickou prioritu. Nebojím se říct, že je nutné ji vnímat jako národní zájem.
Česká republika má připraven nejen zásobník klíčových dopravních investic, ale pochopitelně i soubor nástrojů k zajištění jejich financování. V rámci Zlínského kraje mezi ně patří např. pokračování dálnice D55 směrem na jih ke Strážnici a Rohatci průchodem tzv. Bzeneckou Doubravou, ale i dlouho diskutovaný a připravovaný úsek D55 mezi Babicemi a Napajedly. Chceme také v příštích letech přitlačit na přípravu východního ramene D49 od Fryštáku do Slušovic. Na Valašsku je potřebné dovést do brzké realizace obchvat Valašského Meziříčí na silnici I/57.
Bohužel však musím konstatovat, že současný, spíše nahodilý model financování dopravní infrastruktury v ČR neumožňuje systémově řídit dlouhodobé cíle v oblasti dopravní politiky ČR. Zlepšení v této oblasti by prospěl „ostrý předěl“ mezi financemi na mandatorní výdaje státu a financemi na státní investiční politiku. Zkráceně řečeno - dva šuplíky s penězi které fungují zcela autonomně, bez ohledu na politické nálady a volební cykly…
Aktuální tempo výstavby klíčových dopravních projektů tedy vidíte pozitivně…
Rozvíjí se kapacitní dopravní skelet, který Zlínský kraj nutně potřebuje, aby zachoval podmínky pro svoji budoucí konkurenceschopnost. V oblasti střední Moravy stavíme momentálně cca 72 km nových dálnic. Ještě před pár lety bych musel tvrdit, že stavíme nula kilometrů, a to je v tuto chvíli opravdu velký posun vpřed. Zkrátka existuje velká vůle odstranit mnohaletý deficit, který zde v regionu byl. Je třeba, aby naše země měla dobudovánu páteřní dopravní infrastrukturu tak, jak to vidíme všude na západ od nás. Když to v posledních deseti letech dokázali Poláci, proč bychom to neměli dokázat my v České republice?
Vidíte i negativa?
Samozřejmě. Výraznou brzdou jsou především složitá byrokratická pravidla a obstrukční chování ekologických aktivistů. Osobně se proto domnívám, že by měl být připraven a schválen speciální ústavní zákon, na jehož základě by strategické investice státu prostřednictvím svých nařízení povolovala přímo Vláda ČR. Stále totiž platí, že proces přípravy strategických projektů je extrémně zdlouhavý. Doufejme, že rozsáhlá novelizace Stavebního zákona přinese v tomto duchu alespoň částečné zlepšení. Je třeba, aby Česká republika v oblasti dopravy disponovala takovými zákony, které hájí především zájmy naprosté většiny občanů, a stát aby měl ve svých rukou nástroj, který vůli občanů dokáže prosadit rychle.
Kterým konkrétním projektům by tedy podle vás nyní měla být věnována primární pozornost?
Je jich opravdu hodně, takže nebudu jmenovat všechny, nicméně mohu zmínit například potřebu dalšího kvalitního propojení se Slovenskem dálnicí D49, která současně plní i funkci obchvatu krajského města Zlín, dále je to dokončení dálnice D1 v okolí Přerova nebo pokračování jednotlivých staveb severojižního propojení Moravy od Olomouce až k Břeclavi dálnicí D55.
Rozhodně oceňuji pokrok ve výstavbě dálnice D1 (Říkovice-Přerov), při přípravě výstavby dálnice D35 ve směru na Mohelnici jako alternativy D1, a současně také pokrok při přípravě staveb na severojižním tahu D55 (D5510 Bzenec - Bzenec Přívoz a D5511 Bzenec Přívoz - Rohatec).
Z hlediska regionálních potřeb je nezbytné pokračovat v propojení silnice I/50 a I/55 (Uherské Hradiště - ul. Průmyslová a Kunovice - u areálu LET) a započat s investiční přípravou dálničního přivaděče D55 - Staré Město - Uherské Hradiště (propojení D55 - I/55 - II/497).
Nemohu opomenout ani připravované železniční projekty, jako je Modernizaci a elektrizace trati č. 331 Otrokovice - Zlín - Vizovice, včetně dopravního terminálu Zlín-střed nebo pokračování v přípravách modernizace a elektrizace trati Staré Město - Uherské Hradiště - Kunovice - Uherský Brod - Bojkovice / Luhačovice / Veselí nad Moravou.
Zkrátka práce je hodně, ale a jak jsem se již v minulosti opakovaně vyjádřil, když je vůle, je i cesta. O tom ale zase někdy příště…