Lidé na sdílených kolech ujeli 32 tisíc kilometrů, ve městě zůstanou
Foto: iDobryDen.cz
Modrá jízdní kola z ulic Uherského Hradiště nezmizí. Jejich provoz se podle radnice osvědčil, společnost Nextbike tak minimálně další rok obyvatelům města nabídne 75 sdílených kol. K šlápnutí do pedálů přitom stačí jen stáhnout mobilní aplikaci, prvních patnáct minut jízdy je stále zdarma.
„Reakce ze strany uživatelů i dostupná statistická data o využívání sdílených kol za první rok jsou pozitivní. Radní proto posvětili novou smlouvu s provozovatelem, která je platná do března příštího roku,“ potvrdil čerstvou informaci Jan Pášma, mluvčí uherskohradišťské radnice.
Oblíbenost sdílení jízdních kol podle něj dokládají i čísla. V roce 2022 je využívalo 4 180 lidí, dohromady uskutečnili 27 227 výpůjček a najeli 32 101 kilometrů.
Typicky modrá kola jsou prakticky na každém rohu, jejich počet se novou smlouvou nemění, stejně tak v ulicích města zůstává 42 stanovišť. „V zimním období, od listopadu do konce března, je možné kvůli snížené poptávce a zajištění servisu a údržby kol redukovat jejich počet až na šedesát procent. Poloha a počet stanic je však variabilní, provozovatel už několikrát operativně reagoval na objektivní podněty města,“ poznamenal Pášma. Kola i stanoviště jsou nepřehlédnutelná, mají jednotný, specifický design. „Stačí si jen kolo na jednom ze stanovišť půjčit a zase kdekoliv vrátit, je to snadné,“ dodal mluvčí.
Ještě předtím si zájemce musí do mobilního telefonu stáhnout bezplatnou aplikaci. Z kola už pak stačí jen načíst QR kód a šlápnout do pedálů. Třírychlostní zapůjčené kolo má GPS, vlastní zámek i stojánek. „Benefitem pro uživatele oblíbené a žádané alternativy dopravy ve městě je bezplatná čtvrthodinová jízda,“ připomněl mluvčí. Za každou další půlhodinu uživatel zaplatí 25 korun.
Roční provoz sdílených kol radnici přijde na bezmála 1,1 milionu korun. „Vysoutěžená cena zahrnuje nejen časově omezené bezplatné užívání kol, ale také jejich pořízení, zajištění potřebného servisu a redistribuci mezi jednotlivými stanovišti,“ objasnil Pášma.
Město se tak snaží motivovat lidi ke zdravějšímu pohybu a omezení cestování autem. U sdílených kol navíc odpadá strach z krádeže vlastního bicyklu.