Lidé pozemky neprodají, obchvat Újezdce zajistí jedině vyvlastňování
Foto: HBH Projekt / Vykupování potřebných pozemků se vleče a komplikuje, loni město uzavřelo jen osm kupních smluv.
Obchvat Újezdce a Těšova zůstává stále na papíře. Vykupování potřebných pozemků se vleče a komplikuje, majitelé si podle vedení města postavili hlavu a neprodají za žádnou cenu. Stavba za bezmála 640 milionů přitom výrazně odlehčí dopravně přetížené části Uherského Brodu. Opozice radním vyčítá chybějící „tah na branku“.
„Kdo chtěl prodat, už pozemek prodal. Zbylé vlastníky už nepřemluvíme, někteří vůbec nekomunikují, nereagují na dopisy. Obávám se, že dojde k vyvlastnění,“ prohlásil Ivan Láska, místostarosta Uherského Brodu, který s majiteli opakovaně jednal. „Těžko můžeme někoho přinutit, aby prodal. S lidmi jednáme slušně na rozdíl od minulého vedení města. Většina už z principu neprodá, na pozemcích lpí,“ pokrčil rameny Láska. Od listopadu 2022 ostatně město uzavřelo jen osm kupních smluv.
Opoziční zastupitel David Surý to přičítá slabému „tahu na branku“. „Z předložených materiálů je zjevné, že se s majiteli jednalo prakticky jen dva dny. Jestli to půjde tímto tempem dál, tak se obchvatu nedožijí ani naši vnuci… Jednání je třeba zintenzivnit, zatím je to slabota. Podpoříme i zvýšení ceny,“ uvedl Surý.
Obchvat Újezdce je přitom prioritou města. Obyvatelé po něm volají minimálně patnáct let, během kterých doprava ještě výrazně zhoustla. Podle posledního sčítání dopravy místní částí projede více než 11 tisíc vozidel (v roce 2004 to bylo 8 200 - pozn. autora), deset procent jsou náklaďáky. „Hustota dopravy lidem komplikuje život, často mají problém přejít silnici, vyjet z garáží. I proto jsme zavedli aspoň úsekové měření, po kterém se však doprava jen zpomalila, aut neubylo. Hromada náklaďáků navíc jezdí přetížených, zabrat tak dostávají rodinné domy, u některých už praskají zdi,“ připomněl vážnost situace Ladislav Kryštof, místostarosta Uherského Brodu.
Silniční dílo má územní rozhodnutí, do 30. června se zrodí projektová dokumentace. „Když vše proběhne bez problémů, tak v roce 2025 získáme stavební povolení a vypíšeme veřejnou zakázku na zhotovitele. Se zahájením stavby počítáme nejdříve v letech 2026 až 2027. Záleží na financování, které zatím není zajištěné, ale snahou je získat státní nebo evropskou dotaci,“ informoval Bronislav Malý, ředitel Ředitelství silnic Zlínského kraje.
Čtyři kilometry dlouhý obchvat počítá se stavbou 616 metrů dlouhé estakády, která překlene silnici II/490, Luhačovický potok, Olšavu a dvakrát železniční trať, a s přestavbou stávajícího mostu přes Bánovský potok.