Lidé se bouří, peticí bojují proti obchvatu a vyzývají k odtržení!

Lidé se bouří, peticí bojují proti obchvatu a vyzývají k odtržení!
Foto: iDobryDen.cz
Uherský Brod Zprávy 22 / 02 / 2022

Obyvatelé Havřic vykopali „válečnou sekeru“, peticí bojují proti návrhu nového územního plánu, který počítá s propojením místní části s ulicí Prakšická. Obávají se zhoršení životních podmínek zvýšením hlučnosti, prašnosti a výfukovými plyny. Osud „obchvatu“ mají v rukou zastupitelé, ortel vyřknou už 28. února.

„S propojením zásadně nesouhlasíme, jen enormně zvýší zátěž pro životní prostředí, znehodnotí nemovitosti a výrazně zhorší kvalitu života v dosud klidné části města. Navyšování dopravní zátěže považujeme za nepřípustné a zcela nežádoucí, zvýšením hlučnosti, prašnosti a výfukovými plyny utrpí i zdraví obyvatel,“ zdůraznil v petici Miroslav Smrtka, člen petičního výboru. „Lidé jsou skutečně naštvaní, bouří se a dokonce už zaznívají hlasy o odtržení Havřic od Uherského Brodu. Na to však máme málo obyvatel,“ prohlásil Patrik Kunčar, bývalý starosta a předseda osadního výboru Havřice.

Obchvat má ulehčit ulici Horní Valy, kterou denně projede 6 tisíc vozidel mířících do Prakšic nebo historického centra. V návrhu územního plánu je vedený od havřické základní školy, skrz ulici V Kútě, zemědělský areál a končí u hvězdárny napojením na silnici III. třídy směrem do Prakšic. „Trasa vůbec nic nevyřeší. Dopravní zátěž z centra města se jen přesune do pokojné obydlené okrajové části města, což v žádném případně není v zájmu občanů Havřic. Návrh je vůči nim naprosto bezohledný,“ kroutí hlavou Smrtka s tím, že petici aktuálně podepsalo 594 lidí. „Dnes je v lokalitě minimální provoz, silnice lemovaná rodinnými domy není na vyšší zátěž ani stavěná. Za osadní výbor jsme se proti záměru vymezili už v roce 2019, ale stále je v návrhu územního plánu,“ připomněl Kunčar.

Jestli se obchvat objeví v novém územním plánu, to záleží na zastupitelstvu, které je na programu za týden v pondělí 28. února. Petici už projednala rada, ale vzhledem k počtu podpisů ji posunula o „patro výš“. „Kdyby se propojení realizovalo, určitě bude přínosem, ale na druhou stranu chápu obavy obyvatel z narušení klidové oblasti, hlavně pak v ulici V Kútě. Ortel je však v rukou zastupitelů,“ reagoval Ferdinand Kubáník, starosta Uherského Brodu, podle kterého má navržená varianta plusy i minusy. Město si také nechalo vypracovat dopravní modely, které neukazují tak enormní zatížení, jak se lidé obávají. 

Oživení průjezdu za současného stavu brání majetkoprávní vypořádání, město totiž nevlastní všechny potřebné pozemky. Petenti tak bojují i proti označení obchvatu za veřejně prospěšnou stavbu, která umožní vyvlastňování. „Ještě jsme hledali jiná řešení, jako třeba omezení tonáže do 3,5 tuny a snížení rychlosti, aby zde nevznikla tranzitní doprava, ale jenom se rozmělnila do jiných částí. Lidé jsou však proti. S lidoveckými kolegy tak na zastupitelstvu návrh nepodpoříme, postavíme se za Havřice,“ vzkázal do místní části Kubáník. Jestli jeho rozhodnutí ovlivní i koaliční partnery, netuší. „Společnou snahou je jen schválit územní plán, navíc se snažíme většině námitek vždy vyhovět, takže uvidíme. A kdyby obchvat přece jen prošel, neznamená to automaticky jeho realizaci. Jde jen o vymezení využití pozemků, lokalit, územní plán je možné zase prakticky kdykoliv změnit,“ poznamenal Kubáník.

Tagy článku

TOPlist